מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו של סבא ממרוקו

אני וסבא חיים בפרויקט הקשר הרב דורי.
בתמונה: אמא סבא סבתא ודודה שלי.
העלייה של סבא לבד בגיל שמונה.

עלינו למחנה עולים ממרוקו, משם עליתי לארץ דרך צרפת באנייה "נגבה" וזו הייתה חוויה שלא אשכח לעולם. נהגתי לשכב בחרטום האנייה ולהסתכל על הדולפינים שהיו מקפצים ביחד עם האנייה… היה לנו גם תרגיל עם חגורות ההצלה שהיה עוצר נשימה, הגלים היו גבוהים והים סוער… לא אשכח את ריח וטעם התפוח שאכלתי באנייה מתוצרת הארץ.

יש לציין שעליתי בלי משפחתי בגיל שמונה לארץ, יחד עם קבוצת עליית הנוער, זה היה בערב פסח 1953 ושם חיכתה לנו ארוחה חגיגית במיוחד…(זה היה החג הראשון שחגגתי בישראל).

לאחר העלייה השתכנו במחנה עולים בשם שער העלייה, בעיר חיפה….(כיום נמצאת במקום שכונה שנקראת "שער העלייה"). שהייתי שם שלושה חודשים ומשם צורפתי לקבוצת נוער בקיבוץ יבנה. בקיבוץ היינו עובדים  בבקרים ואחר הצהריים היינו לומדים.

כשהגעתי לגיל 18 התגייסתי לצה"ל לחיל האוויר ושם התמחיתי בתחזוקת מטוסים.

בזמן מלחמת ששת הימים, חדר מטוס עירקי מסוג טופלר לישראל ועבר מעלי כשהייתי בבסיס, חשבתי שזה מטוס נוסעים ישראלי, עד שהתחיל לירות במכונת ירייה ורק אז ברחנו לתעלות הגנה שנחפרו סביב לבסיס. בזמן מלחמת יום כיפור הופצץ הבסיס בטילים מסוג פרוג מסוריה וגרם לנו נזקים רבים בנפש וברכוש.

אחרי הצבא עבדתי במקומות הקשורים בתעופה: תעשייה אווירית, סיקלון ורפא"ל.

בשנת 1968 התחתנתי ונולדו לי שתי בנות מירב ושרון שהיא אמה של ליה.

תמונה 1

הזוית האישית

המפגשים של הקשר הרב דורי תרמו לסבי ולי להידוק היחסים בינינו. לאחר כל מפגש נהגנו ללכת לאכול במסעדה ביחד ולפעמים אחותי הגדולה הצטרפה. בנוסף, דרך סיפור חייו של סבי הכרתי אותו ואת משפחתי יותר לעומק. מאד נהניתי מהמפגשים האילו.

מילון

אגדיר
עיר במרוקו

ציטוטים

”"לא אשכח את ריח וטעם התפוח שאכלתי באנייה מתוצרת הארץ."“

הקשר הרב דורי