מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תמונה מסכמת תקופה

התמונה של סבא כשעלה לארץ
מכתב למשפחה שבארץ
איך סבי עלה לארץ

סיפור העלייה של סבא סמי לוי:

הכל התחיל כשסבא היה בן 12 ומשפחתו רצתה לעלות לארץ ישראל בספינה. סבא סיפר כי היה שייט מאוד ארוך ומייגע, אבל הסוף היה שווה את זה. הוא סיפר גם שבנסיעה הוא ממש נשבר והתייאש ואפילו חשב על לעצור, אך כשהגיעו לחופי הארץ, לקחו אותם במשאיות משוריינות עד ליקנעם. ביקנעם גרה משפחתו עד שגדל ונהיה לאיש, חייל ושוטר.

תמונה 1

התמונה הזו מסכמת תקופה המתחילה בסבא שלי כילד קטן שחי במרוקו עד גיל 12, עד שמשפחתו והוא החליטו לעלות לארץ ישראל באנייה. התמונה צולמה כמה רגעים לאחר שירדו מהאוניה וצולמה בארץ ישראל (צלם: אברהם מלכה אח, של הבעל של אחות של סבתא שלי).

התמונה נשמרה אצל סבא שלי כל השנים מאז שעלו לארץ.

סבי סיפר כי העלייה לארץ הייתה מאוד קשה ומייאשת אבל שווה את זה וסיפר גם שהוא מאוד התרגש כשהגיע לארץ ועד היום הוא פה.

בחרתי בחפץ הזה דווקא בגלל שהוא לא רק עוד סתם תמונה הוא מזכרת והוא גם מכתב לאבא של סבתא שלי שחי בארץ, אם הופכים את התמונה היא תיראה כך.

הכיתוב בגב התמונה

תמונה 2

הזוית האישית

אורי לוי: בחרתי בחפץ הזה דווקא בגלל שהוא לא רק עוד סתם תמונה הוא מזכרת והוא גם מכתב לאבא של סבתא שלי שחי בארץ, אם הופכים את התמונה היא תיראה כך.

מילון

מעברת יקנעם
המושבה יקנעם הוקמה בשנת 1935. ביולי 1950 הוקמה בצמוד למושבה, במעלה ההר, מעברה שעד שנת 1967 נכללה במועצה מקומית אחת עם המושבה. בראשות המועצה עמד בין השנים 1950–1955 פריץ לוינגר, שהיה מנהל המושבה החל משנת 1940 המעברה החלה את צעדיה הראשונים בהגעת 250 משפחות עולים, לאחר שהמושבה נענתה לאתגר קליטת העלייה והסכימה לקלוט 100 משפחות.

ציטוטים

”היה שווה להגיע לארץ“

הקשר הרב דורי