מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו של מרדכי גייזלר לארץ

עופר אומשויף וסבתא חנה גורסקי ( גייזלר )
אבא מרדכי גייזלר בשנות החמישים לחייו.
עלייה ותקומה

חברות בתנועת הנוער דרור בפולין.

אבי, מרדכי גייזלר,נולד באחד לאפריל 1912, בלבוב שבפולין. הוא הבן הצעיר מתוך שלושה ילדים למשפחת אליעזר וחנה גייזלר. אחיו הבכור, שאיני זוכרת את שמו,נספה בשואה עם אשתו, ואחותו. פרידה,היתה חברה בתנועה הקומוניסטית בלבוב ונפטרה בגיל צעיר. אבי נהג לספר שכל אנשי המפלגה הקומוניסטית הגיעו להלווייתה והעניקו לה כבוד אחרון. אמו של אבי, חנה, נדרסה ע"י חשמלית. סבי, אליעזר גייזלר התחתן עם אשה בשם שרה ונולדו לו עוד שלושה ילדים: מריאן דודי, קלרה ורוז'ה. כדי לברוח מאירופה, דודי מריאן התחתן עם בתו של הגנרל שיקורסקי והגיע עמה לאנגליה. התגרש ממנה, התחתן עם אשה יהודייה, ונולדו לו שני בנים: ליאו ואלכס גייזלר, שחיים בלונדון עד עצם היום הזה. קלרה הגיעה לברזיל, נישאה ליהודי מקומי,ונולדו לה שתי בנות: סואלי ונורמה פרלרוט. סואלי נפטרה בגיל . 18 . אחותה נורמה, חיה בריו דה ז'נירו והיא רופאת ילדים. אבי, מרדכי גייזלר,היה חבר בתנועת הנוער "דרור", כשרבים מבני הנוער היהודים פקדו את הקן, ולמדו בו ציונות. בשנת 1936, זאב זבוטינסקי נסע באירופה מקן לקן של תנועות הנוער השונות. ניסה לשכנע את הצעירים לעזוב את היבשת ולעלות לארץ ישראל. הוא אמר להם שאם הם יישארו, סופם יהיה רע ומר, שאירופה נכנסת לתקופה אפלה ביחסה ליהודים וכל מי שיכול, שיציל את עצמו ויעלה לארץ.

אבי, ושלושה מבני דודיו, אדוארד, צבי ורוז'ה גייזלר, התייחסו ברצינות לדבריו, ובשנת 1938 עזבו את בתיהם ועלו לארץ.

הסיפור הזה נודע לי עוד כשהייתי ממש קטנה. אבי הגיע לישראל שנה לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה ובזכות זאב ז'בוטינסקי, ניצלו חייו. גדלתי על הסיפור הזה ולכן, חובתי להעבירו לדורות הבאים. בארץ ישראל, הכיר אבי את אמי,חיה לבית ספרוני, ילידת ירושלים, דור שישי בארץ ובשנת 1940 הם נישאו והולידו שני ילדים: אליעזר, אחי, ואנוכי, חנה.

הסיפור האישי הזה מתקשר לציונות,ליהדות,לשואה,למלחמה,לעליה ולהנצחת הפרטים הללו.

אני, עופר אומשויף הנכדה, למדתי כי המשפחה שלי ענקית .

למדתי גם שקוראים לדוד של אמא שלי ולסבתא חני על שם סבתא וסבא שלהם: אליעזר גייזלר וחנה גייזלר.

img_9029

למדתי גם שזאב ז'בוטינסקי הצליח להציל הרבה מאוד יהודים צעירים מהשואה!

הזוית האישית

עופר: הכרת המשפחה שלי מצד סבתא . חני :פרקים בתולדות עם ישראל בעת החדשה, ציונות ועליה ובנית בית חדש בארץ ישראל, תוך עזיבת יבשת אירופה.

מילון

שואה
מלחמת העולם השנייה

ציטוטים

”מדינת ישראל קמה כדי שיהודים מכל העולם יוכלו להתגורר בה (כי לא הייתה ליהודים מדינה).“

הקשר הרב דורי