מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו של יוסף חי יוסף מקוצ'ין

טיול שורשים עם המשפחה בהודו
בית הסבים, אליהו ושרה חי יוסף, משק 69
הגדת עליות - מקוצ'ין לישראל

יוסף חי יוסף נולד בשנת 1950 בקוצ'ין, עלה לארץ עם משפחתו בשנת 1953, כשהיה בן 3, וכיום גר במושב תקוע.

קוצ'ין, שכיום נקראת מדינת קראלה, היא אחת מעשרים ותשע מדינות בתת-היבשת הודו, ובירתה היא טריוונדרום. קראלה של ימינו התגבשה ב-1956 מאיחוד המדינות קוצ'ין, מאלבאר וטראנבקור. 64% מתושביה הם הינדים, 25% נוצרים, 15% מוסלמים ואחוז קטן מאוד יהודים. קוצ'ין היא מחוז, ולכן היהודים שחיים בה נקראים יהודים קוצ'ינים. השפה המדוברת בה היא מאליאלאם, שפה המורכבת מסנסקריט ומטמילית. קוצ'ין נחשבת המדינה המשכילה ביותר בהודו.

היהודים בקוצ'ין התרכזו בחמישה יישובים ובדרך כלל חיו ברחוב מרכזי אחד וסביב בית הכנסת. הם שמרו בקנאות על יהדותם ועל קשר עמוק עם ארץ ישראל. כמיהתם לירושלים עלתה בכל תפילה והתכנסות. הם עלו לישראל מטעמי ציונות וערגה לארץ, ולא בגלל רדיפות ואנטישמיות, שכן הודות לסובלנותם ולידידותם של ההינדים הם זכו לנהל חיים דתיים מלאים.

בית סבא וסבתא, אליהו ושרה חי יוסף, משק 69

תמונה 1

לאחר הקמת מדינת ישראל פנו ראשי הקהילה, שכללה אז כאלפיים איש, לראש ממשלת ישראל בבקשה לעלות לארץ. תשובת ממשלת ישראל באמצעות הסוכנות היהודית הייתה שעל הקהילה לשלם את עלות העלייה ממקורותיה הכספיים. כך יצא שיהדות קוצ'ין הייתה מהקהילות היחידות ששילמו את הוצאות העלייה מכספן הפרטי. זאת ועוד: בארץ התעוררו חששות מפני העברת מחלה טרופית מידבקת המצויה באזור קוצ'ין ומפני התפשטותה, ומכיוון שכך הופנו בני הקהילה ליישובים חקלאיים מבודדים.

משפחתו של יוסף, ולצידה רבים אחרים, נסעו במשך שלושה ימים בתנאים קשים מקוצ'ין לבומביי ומשם טסו לארץ. עם הנחיתה בישראל לקחו אותם במשאיות לשער עלייה, מרכז קליטה ליד חיפה, משם נשלחו למושב עלמה שליד צפת ובשנת 1954 התיישבו במושב תעוז. בתחילה היו להם דיר כבשים ועגלה עם פרד, אך בשל תאונת עבודה קיבל אביו של יוסף זיכיון למכירת נפט לתושבי האזור וכך הוא הכיר את תושבי הסביבה. בהמשך בנתה הסוכנות היהודית לולים ליד בתי המגורים, והלול שהוקם ליד בית המשפחה של יוסף העסיק את כל בני המשפחה מגדול ועד קטן. לצד העבודה הקשה הקפידו בני המשפחה לשמור על המסורת ולהתפלל בבית הכנסת.

 

הזוית האישית

סיפור זה תועד במסגרת מיזם "הגדת העליות" 2019 ביוזמת החברה למתנ"סים בשיתוף תנועת שלם, המשרד לשוויון חברתי, תכנית הקשר הרב דורי ובית התפוצות

מילון

יהדות קוצ'ין
יהדות קוצ'ין היא שם כולל למספר קהילות יהודיות בשטחה של מדינת קרלה, המהוות חלק מיהדות הודו, אשר התגבשו בדרום-מערב הודו בתקופת קיומה של ממלכת קוצ'ין. יהדות זו היא עתיקת יומין ומהעתיקות שבקהילות ישראל. בשיא גודלה היא מנתה כמה אלפי בני אדם. מרבית בני הקהילה עלו למדינת ישראל בשנת 1954, ונכון לשנת 2000 מתגוררים בישראל כ-8,000 איש מבני הקהילה וצאצאיה. בקרלה נותרו כמה עשרות יהודים בלבד, מתוכם כ-5 בעיר קוצ'ין (קוצ'י). (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הם עלו לישראל מטעמי ציונות וערגה לארץ, ולא בגלל רדיפות ואנטישמיות“

הקשר הרב דורי