מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה של ויקטוריה וולך מספרד לישראל

ויקטוריה כילדה
ויקטוריה בילדותה בספרד
הגדת עליות - העלייה מספרד

ויקטוריה וולך נולדה בשנת 1957 בברצלונה שבספרד, עלתה לארץ בשנת 1976, כשהייתה בת 19, גרה ברמת השרון ועובדת כרכזת חוגים במתנ"ס נוף ים בהרצליה.

ויקטוריה כילדה בספרד

תמונה 1

בראשית שנות העשרים החלו יהודים לחזור לספרד, ובהם הוריה של ויקטוריה: אביה הגיע מיוון, והמשפחה של אימה הגיעה מטורקיה. בשנות החמישים הגיעו לספרד גם יהודים ממרוקו, ואחרי השואה הצטרפו ניצולים ממזרח אירופה. בברצלונה הייתה קהילה יהודית מסורתית, והמשפחות נהגו ללכת לבית הכנסת ולחגוג יחד את החגים. מאחר שהמרחק מהבית לבית הכנסת היה גדול, את הדרך אליו ובחזרה עשו באוטובוס. הילדים היהודים למדו בבית ספר נפרד מגן ועד סוף התיכון. זה היה בית הספר היחיד בברצלונה שבו לא חויבו התלמידים ללמוד לימודי דת קתוליים. בתוכנית הלימודים שולבו שיעורי תורה ועברית.

ויקטוריה הייתה חלק מקבוצת הצעירים של הקהילה. את הקבוצה הדריכו בתחילה בני נוער מתוך הקהילה, ולימים – מדריכים שהגיעו מתנועת "בני עקיבא" בישראל. אלה עוררו בסיפוריהם את האהבה לארץ, וזו הובילה לאחר מכן לעלייה של רבים מהם.

ויקטוריה בספרד

תמונה 2

שמואל ניסים, אחיה של ויקטוריה, עלה לארץ לפניה, החל את לימודיו בטכניון וכעבור זמן נישא לישראלית  והקים איתה משפחה בירושלים. בשנת 1976 עלתה ויקטוריה לארץ עם חמישה צעירים נוספים מברצלונה. ארבעה מהם נשארו בארץ, ושניים חזרו לעזור למשפחתם. זו הייתה עלייה מתוך אידיאולוגיה; לכולם היו בתים מסודרים וטובים, אך הרצון להקים בית בישראל גבר.

ויקטוריה כנערה בספרד

תמונה 3

הוריה של ויקטוריה נשארו לבדם בברצלונה ובשנת 2004 הביעו רצון לעלות ולגור ליד ילדיהם ומשפחותיהם. שמואל נסע לעזור להם להתארגן ובארץ כבר המתינה להם דירה, אולם יום לפני העלייה לארץ נפטר האב. המשפחה החליטה להביא אותו לקבורה בישראל, וכך קרה שבאותה טיסה שבה היה אמור לעלות לארץ, הוא הגיע כדי להיטמן בה. האֵם עלתה לבדה וחיה בישראל עד שנפטרה, בשנת 2008.

ויקטוריה בספרד

תמונה 4

הקהילה היהודית בספרד השתלבה בארץ במהירות. כמו אחיה, גם ויקטוריה התחתנה עם ישראלי. לוויקטוריה יש קשר עם החברים שלמדו איתה בברצלונה, מהם שעלו לארץ, מהם שנשארו שם, ומהם שהיגרו למקומות אחרים בעולם. ויקטוריה ואחיה ממשיכים לשמור על המשפחתיות וגרים בשכנות צמודה ברמת השרון.

 

הזוית האישית

סיפור זה תועד במסגרת מיזם "הגדת העליות" 2019 ביוזמת החברה למתנ"סים בשיתוף תנועת של"מ, המשרד לשוויון חברתי, תכנית הקשר הרב דורי ובית התפוצות

מילון

יהדות ספרד
יהדות ספרד הייתה הקהילה היהודית שהתקיימה בספרד המוסלמית ולאחר מכן בממלכת ספרד הנוצרית, עד גירוש ספרד בשנת 1492. שיא תפארתה היה במאות ה-9 ועד ה-13, בתקופה הנקראת תור הזהב, תקופה שציינה את הפריחה התרבותית והכלכלית שלהם ובמהלכה היוותה הארץ את המרכז הדתי, התרבותי והכלכלי של כל יהודי העולם

ציטוטים

”ויקטוריה הייתה חלק מקבוצת הצעירים של הקהילה“

הקשר הרב דורי