מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו של גבי אלוני מצרפת לישראל

גבי בן שמונה
הגדת העליות
הגדת עליות - העלייה מצרפת

גבי (מרדכי) אלוני נולד בשנת 1941 בעיר נים, במחוז גרד שבצרפת. הוא למד בבית הספר "אלפונס" ועלה לארץ עם הוריו בשנת 1950, כשהיה בן 9. כיום מרדכי מתגורר במזכרת בתיה ומתנדב במסגרת תנועת של"מ – החברה למתנ"סים בהדרכת מחשבים ל"גיל הפעיל".

הקשר של משפחתו של מרדכי לישראל החל עוד בשנות השלושים של המאה העשרים. הוריו עלו ארצה כל אחד בנפרד, ומאחר שהיו פעילים פוליטית, גרשו על ידי הבריטים והתגוררו בבלגיה בסתר. כשהגרמנים פלשו לחוף למנש שבדנמרק, הם עברו לצרפת והגיעו לנים, שבה נולד מרדכי, אך עקב הגזרות שהטילה ממשלת וישי עברו לאביניון.

כדי להציל את בנם מסרו ההורים את מרדכי למשפחה נוצרית בעבור תשלום. הוא שהה אצלה במשך שנה וחצי וחונך על ברכי הנצרות ואף ביקר בכנסייה עם יתר בני המשפחה. בתום המלחמה הוא הוחזר למשפחתו, ויחד חזרו כולם לנים. הקהילה היהודית בְּנים הייתה מצומצמת מאוד, והחיים הקהילתיים סבבו סביב בית הכנסת שלצדו בית קברות יהודי שבו נקברה גם אחותו של גבי.

גבי בן השמונה על טנק של כוחות השחרור בצרפת

תמונה 1

 

ההורים, שהיו ציוניים וחדורי אידאולוגיה, רצו לעלות לארץ. הם ידעו שאין להם מקום  באירופה, אך המתינו שהבריטים יעזבו את הארץ. ואכן, אחרי מלחמת העצמאות, בשנת 1950, התאפשר להם לעשות את הצעד המיוחל. הם עברו ל"שער עלייה", מחנה עולים במערב חיפה, ומרדכי נשלח לדודתו ומשם לקיבוץ שריד למשך שנתיים. לאחר מכן התאחדה המשפחה ועברה לגור יחד ברמת גן.

הקשר לתרבות הצרפתית מלווה את המשפחה לאורך השנים. כל בני המשפחה, גם הילדים והנכדים, דוברים צרפתית, לכולם יש דרכון צרפתי, והמשפחה מקפידה לקיים קשר שוטף וחם ומקפידה לקיים מנהגים מבית אבא. גל העלייה הגדול מצרפת הוביל לפריחה של פעילות תרבותית מגוונת בצרפתית, אך מרדכי בחר שלא להשתלב בה.

גבי נשוי באושר, הוא כיום גמלאי של התעשייה האווירית, לו ולרעייתו יש חמישה ילדים, שנים-עשר נכדים ונינה אחת.

הזוית האישית

סיפור זה תועד במסגרת מיזם "הגדת העליות" 2019 ביוזמת החברה למתנ"סים בשיתוף תנועת של"מ, המשרד לשוויון חברתי, תכנית הקשר הרב דורי ובית התפוצות.

מילון

יהדות צרפת
יהדות צרפת היא מהגדולות, העתיקות והמפוארות שבקהילות היהודים באירופה. תולדות הקהילה כוללות עליות ומורדות ביחס השלטון והחברה ליהודים, לאורך תקופות של סובלנות ושל מתחים לסירוגין.

ציטוטים

”כדי להציל את בנם מסרו ההורים את מרדכי למשפחה נוצרית בעבור תשלום“

הקשר הרב דורי