מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו לארץ של סבא אליהו גלזר בשנת

תום הנכד עם סבא וסבתא
סבא אליהו נואם בחגיגות 60 לרחובות.
סבא של סבתא רנה שמל לבית קאודר

זהו סיפורו של סבא של סבתא רנה שמל לבית קאודר. סיפור שנרשם מפי סבא לא יאומן כי יסופר, איך באתי לארץ ישראל ברגל מווילנה ועד אודסה.

והמעשה שהיה כך היה: משפחתי גרה בעיירה קורישוק בליטא. אני למדתי בישיבה בווילנה – עיר. נכוויתי בגחלת של חיבת ציון ורציתי מיד לעלות לארץ ישראל. כיצד? אמצעים לא היו לי, החלטתי ללכת ברגל. כתבתי לאבי לעיירה קופישוק: "אני הולך לארץ ישראל!" אבא ענה לי: "המתן, כולנו באים אתך, אמא, אבא אחים ואחיות". יצאנו לדרך. אני, אבי ואחי צעדנו מעיר לעיר, מעיירה לעיירה, עד בואנו לאודסה, בדרך מכרנו ספרים משקפיים ושאר מיני סידקית, כך התפרנסנו. באודסה חיכו לנו אמא וארבעת אחיותיי. בארבעים הרובלים שאבא קיבל תמורת מכירת הבית הוא שלח אותן ברכבת. כך עקרנו מעיירה ובאנו לעיר הנמל השוקקה אודסה, כרך גדול וזר.

כסף לכרטיס אנייה אין. מה נעשה? רכשתי מריצה והתחלתי למכור אבטיחים וענבים. מהלך אני בחוצות קרייה ומוכר פירות. חודשיים ימים עברו עד שצברנו פרוטה לפרוטה כדי קניית כרטיסי נסיעה והפלגנו לקושטא שבתורכיה. קושטא שוקקת מאות מהגרים.

פרעות שנות השמונים של המאה ה-18 ברוסיה, הפילו פחד גדול על היהודים והם עקרו מן העיירות וברחו. הגיעו לנמל קושטא רובם, פניהם היו לאמריקה, רק מעטים פנו לארץ ישראל. חמישה שבועות עשינו בקושטא. בטל הייתי מכל עבודה. רק פעם אחת נזדמן לי לעבוד, עזרתי למחלק נפט לסחוב את פח הנפט. המהגרים היהודים בקושטא, נעזרו אז על ידי הקהילה האוסטרית, בקניית כרטיסי אנייה במחיר מוזל, לשוט ליפו. נמל בארץ ישראל. והנה סוף סוף עלינו על אנייה אוסטרית. הפלגנו והגענו למחוז חפצנו – יפו. מיד למחרת הגיענו ליפו, יצאנו לירושלים! כיצד? כמובן ברגל. כברת דרך כזו מיפו לירושלים מהי לעומת הדרך שצעדנו מווילנה לאודסה?! מלבד זאת – הלא על אדמת הקודש אנו צועדים! על האדמה עליה דרכו אבותינו! אני צועד בשדות השוממים, בין ההרים הנישאים והם מתחבבים עלי. ראש מטרתנו היא ירושלים! עוד מעט ונראה בעיננו את החומה העתיקה, את הכותל המערבי, שהד קולם של נביאנו עוד חבוי בסדקיו.

הגענו לירושלים!

תמונה 1

בתמונה רואים את סבא אליהו נואם בחגיגות 60 לרחובות. יש על שמו של סבא אליהו רחוב בעיר רחובות.

 

הזוית האישית

סבתא מספרת על סבא שלה. הספור של סבא של תום מופיע גם הוא במאגר.

מילון

מיני סידקית
חפצים קטנים, בעקר צרכי תפירה וסריגה ואבזרי ביגוד. (מתוך ויקימילון)

ציטוטים

”כברת דרך כזו מיפו לירושלים מהי לעומת הדרך שצעדנו מווילנה לאודסה ?!“

הקשר הרב דורי