מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יוסף דאיה עולה לארץ ומתגייס לבריגדה היהודית

מפגש ראשון עם רחל המספרת
מטיילת עם אבא אחרי מלחמת 6 הימים
ילדותו ובגרותו של אבא

לאבא שלי, יוסף דאיה, היה סיפור מאוד מיוחד אבא נולד בחלב שבסוריה. חלב הייתה עיר של חכמים עיר יפיפיה שבאו אליה מכל המקומות. בחלב הייתה קהילה גדולה ומבוססת שם היה את אחד מבתי הכנסת המפוארים. והיה שם ספר תורה עתיק מאוד הנקרא "ארם צובא".

בלידה של אבי סבתי נפטרה וסבא שלי נפטר אחרי 3 חודשים משברון לב היו לו שתי אחיות גדולות ממנו ב 5-4 שנים אחת בת 6 ואחת בת 4 את הבנות שלחו להתגורר אצל קרובי משפחה ואת אבא שהיה תינוק שלחו לבית יתומים. הוא סיפר שבבית היתומים דיברו ערבית ולימדו אותם צרפתית ואנגלית.

החיים בבית היתומים לא היו פשוטים מכיון שהיה שם חינוך נוקשה מאוד. אחיותיו של אבא עלו לארץ במסגרת עליית הנוער והגיעו לקיבוץ. אבא נשאר בבית היתומים בגיל 16 הוא הוא עזב את חלב, הבריח את הגבול לישראל והגיע לירושלים. בירושלים הוא עבד בשוק מחנה יהודה ועזר שם לסוחרים ככה הוא התפרנס. במלחמת העולם השנייה אבי רצה להתגייס לבריגדה היהודית אך רק מגיל 18 היה אפשר להצטרף.

אבא חייל בבריגדה היהודית

תמונה 1

אבא , אחי ואני מטיילים באזור יריחו אחרי מלחמת ששת הימים

תמונה 2

חתונה של אסא הנכד הראשון

תמונה 3

אבא ואמא 

תמונה 4

אבי היה בן 17 ולמזלו היה איש בירושלים שהיה מזייף תעודות זהות. הוא הלך אליו ושינה את גילו ל 18. הוא התגייס לבריגדה היהודית היה בחיל רגלים ונשלח להילחם באיטליה ובגרמניה. כשהמלחמה הסתיימה הוא חזר לארץ הכיר את אמא שלי הם נישאו בשנת 1949 והוא התגייס למשמר הגבול למרות שגדל ללא הורים וללא תמיכה הקים משפחה לתפארת בת 7 ילדים שלא ידעו מחסור מעולם.

תמונה 5
חתונה של אבא ואמא 1949

הזוית האישית

שי רז ועילאי רוזנפלד: למדנו מידע חדש לגבי הפעילות של חיילים יהודים במלחמת העולם השנייה וחשיפה לתרבות היהודית שהתקיימה בחלב שבסוריה.

מילון

הבריגדה היהודית
חיילים יהודים שהצטרפו לצבא הבריטי ונלחמו באויב הנאצי

ציטוטים

”תמיד אפשר להתרומם מהמקומות הכי נמוכים ואפילו לתרום לחברה “

”אדם מאמין יכול להגשים חלומות“

הקשר הרב דורי