מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה של שרה קידר מטורקיה

שרה כיום
שרה בצעירותה
הגדת עליות - העלייה מטורקיה

שרה קידר נולדה בשנת 1938 בעיר דיארבָּקיר (Diyarbakır) שבדרום-מזרח טורקיה, עלתה לארץ עם הוריה ועם שני אחיה הצעירים בשנת 1949, כשהייתה בת 11, ומאז גרה בירושלים. היא עקרת בית ואם לחמישה בנים.

שרה נולדה לאחר שני בנים והייתה מקור האושר של אביה. אף שלא היה נהוג לשלוח בנות ללמוד בבית הספר, אביה רצה שתרכוש השכלה יסודית ושלח אותה לבית ספר טורקי. שרה מספרת שהתלמידים היו מציקים לה בשל יהדותה, ועד היום היא זוכרת איך אחד המורים היה מכה אותה עם סרגל על אצבעות ידיה.

היהודים בדיארבקיר עסקו בעיקר במסחר, ורובם היו אנשים דלי אמצעים. בני הקהילה הקפידו על שמירת המסורת היהודית ומנהגיה ונהגו להיפגש בבית הכנסת, בעיקר בשבתות ובחגים. עם זאת החיים לא היו קלים; מדי פעם היו שומעים על תקריות אנטישמיות, ולכן הקפידו להתכנס בבתים לפני שעות החשיכה.

כאשר החלו להגיע שמועות על הקמת מדינה יהודית, החל אביה של שרה לתכנן את העלייה. אחיה הגדולים של שרה היו אז בגיל ההתבגרות והתעורר חשש שהם יגויסו לצבא טורקיה, לכן אביה החליט לשלוח אותם ראשונים לארץ ישראל. באמצעות כסף שחסך הוא הצליח לקנות להם כרטיסים לאיסטנבול, ומשם הם המשיכו את דרכם באונייה. לאחר כשנה, בשנת 1949, הצטרפה אליהם שאר המשפחה. הם שוכנו במחנה אוהלים ברעננה ושם נאלצו להעביר את החורף הקר והגשום. הם אף חוו רגעים משפילים, כשריססו אותם משום שחשדו שהביאו איתם מחלות מטורקיה. לאחר כשנה עברה המשפחה לירושלים.

שרה בצעירותה

תמונה 1

רוב בני הקהילה היהודית בעיר דיארבקיר עלו לישראל מרצונם באותם הימים. כל משפחה עזבה בכוחות עצמה בתקווה שהחיים בארץ יהיו בטוחים יותר. רובם התיישבו בירושלים והשתלבו בעבודות בניין.

בירושלים לא התאפשר לשרה ללמוד בבית ספר, והיא נאלצה לעבוד לפרנסת המשפחה. באותם הימים לא הייתה מודעות ללימודים, והמשפחה שמה את הדגש בעבודה.

מאז ועד היום שרה מקפידה לארח את בני המשפחה המורחבת ולבשל את המטעמים שהכירה בבית הוריה. שרה אסירת תודה לאביה, שעבד קשה לפרנסתו כדי שהיא ואחיה יוכלו להתנהל בזכות עצמם, וגאה לגדל בארץ את דור ההמשך.

הזוית האישית

סיפור זה תועד במסגרת מיזם "הגדת העליות" 2019 ביוזמת החברה למתנ"סים בשיתוף תנועת של"מ, המשרד לשוויון חברתי, תכנית הקשר הרב דורי ובית התפוצות.

עידית קידר מתנדבת בתנועת של"מ הביאה את סיפורה של חמותה, שרה קידר.

מילון

יהדות טורקיה
יהדות טורקיה היא אחת הקהילות היהודיות העתיקות והמשפיעות באזור הבלקן ובאזור המזרח התיכון, שני אזורים שטורקיה מהווה חלק מהם. רוב יהדות טורקיה היגרה מהמדינה - רובם עלו לארץ ישראל במחצית השנייה של המאה ה-20 וחלקם היגרו למדינות אירופה וצפון אמריקה. נכון ל-2016, יש ברפובליקה הטורקית כ-18 אלף יהודים, המהווים פחות מ-0.1% מאוכלוסיית טורקיה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”שרה אסירת תודה לאביה, שעבד קשה לפרנסתו כדי שהיא ואחיה יוכלו להתנהל בזכות עצמם“

הקשר הרב דורי