מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה של רחל כהן ממרוקו

תלמידי כתות ז בתכנית הקשר הרב דורי
בית הספר תיכון אזורי שלנו
סיפור העלייה של אימי ממרוקו

בשנת 1961 עלינו ארצה בעקבות אחי הבכור, שעלה לישראל חצי שנה לפני כן כשהוא היה בן שבע בעליית הנוער. כך היו הדברים, דודי פליקס (ז"ל) הצטרף לקבוצת נוער שעלו במסגרת עליית הנוער בחשאי. סבתי אליס לא עמדה בפרידה מהבן הבכור שלה ולחצה על סבא יצחק שיעלו לישראל. באותה תקופה עדיין היו שערי מרוקו נעולים בפני ההגירה לישראל. זה היה בשנת 1961, לכן סבא יצחק ז"ל, אירגן את היציאה בחשאי. הוא תכנן עם כמה פעילים בחשאית ובזהירות את מועד היציאה ואת המשך הדרך.

כך בוקר אחד, בתחילת חופשת הקיץ, בחודש יוני 1961, ארזו בני הבית מזוודות קטנות, נעלו את הבית בו גרו עם כל הרהיטים והציוד. נעלו את המאפיה של סבא שלי עם כל הציוד היקר ויצאו ברכבת לכיוון צרפת בתור תיירים שמתכוונים לצאת לחופשת קיץ. זה היה הגיוני שבקיץ נוסעים לטייל, לכן אף אחד לא חשד בהם. אבל למעשה הם לא חזרו למרוקו והשאירו שם בית ועסק מבלי לקבל תמורה עבורם. וודאי מישהו השתלט על הבית והעסק די מהר.

כשהגיעו לגיברלטר המתין להם פעיל עלייה בתחנת הרכבת בה ירדו והוביל אותם למחנה המעבר בגיברלטר. שם היה להם מאד מאד קשה כי הם היו רגילים לבית מרווח, לפרטיות וגם יכלו לקנות ולאכול מה שאהבו. אז כעבור שבועיים הם עלו למטוס לכוון ארץ ישראל, אבל חמש דקות אחרי שהמטוס הפעיל את המנועים והתחיל להמריא, הוא נחת שוב וכולם נבהלו. הם חששו שיצטרכו להישאר במחנה עוד זמן רב. אבל כעבור שעה הם עלו שוב למטוס והתברר שפשוט בגלל עומס ומשקל יתר, שהיה על המטוס הוא לא הצליח להמריא.

כשהגיעו לישראל כעבור מספר שעות של טיסה, הם חיכו שעות למזוודות ומתברר שגם הם לא היו שם כי הם הורדו מהמטוס בגיברלטר. ארגון הסוכנות הסיע אותם לטבריה, ללא בגדים ללא ציוד. הם שיכנו אותם בבית קטן בשכונה שהייתה בבנייה.

סבתי התעוררה בבקר וגילתה שהיא נמצאת בטבריה ולא בלוד. היא הרי ביקשה להגיע ללוד למקום ששם היה הבן שלה פליקס, ולשם הבטיחו להם שיסיעו אותם. היה לה קשה, היו אלה ימים של בכי רב ומועקה קשה לסבתא ולכל המשפחה.

כעבור חצי שנה נולדה הבת הצעירה, השמינית של המשפחה, וחודש לאחר לידתה בינואר 1962, אספה סבתא את כל המשפחה ונסעה ליקנעם לגור ליד אחותה שעלתה לישראל מספר שנים קודם. הם התגורר בבית של 3 חדרים קטנים, מטבחון וחצר קטנה – עולם ביחד, 14 נפשות. גרו כך במשך כחודשיים עד שקבלו דירה נפרדת ומאז המשפחה הייתה ביקנעם.

הזוית האישית

רחל כהן השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם רום כהן, הסיפור תועד במהלך מפגשי התכנית.

מילון

גילברטר
איי גילברט (באנגלית: Gilbert Islands) הם שרשרת של 16 אטולים ואיי אלמוגים באוקיינוס השקט המהווים חלק מקיריבטי (משמעות השם "קיריבטי" הוא למעשה "גילברט" בשפת האיים). ויקיפדיה

ציטוטים

”סבא יצחק ז"ל, אירגן את היציאה בחשאי.“

הקשר הרב דורי