מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה של רחל אקשטיין מפולין

רחל בבגרותה
רחל בצעירותה
הגדת עליות - העלייה מפולין

רחל אקשטיין נולדה בשנת 1935 בטרנובז'ק שבפולין ועלתה ארצה עם הוריה בשנת 1948, כשהייתה בת 13.

טרנובז'ק של לפני המלחמה הייתה עיירה שרוב תושביה יהודים. רבים מהם היו חסידים שהתהדרו בהיותם צאצאים לשושלת מכובדת של רבנים. מיקומה על הגדה המזרחית של נהר הויסלה הביא רבים מתושביה לעסוק במסחר, ואביה של רחל היה סוחר יערות מצליח.

בתאריך 1 בספטמבר 1939 פרצה מלחמת העולם השנייה, והגרמנים כבשו את פולין. בחול המועד סוכות הופיעו הגרמנים בעיר ופקדו על כל היהודים לאסוף את מטלטליהם ולהתאסף בכיכר השוק. רחל זוכרת שאביה החביא בחצר הבית את כל התכשיטים ודברי הערך, בתקווה שיחזרו בקרוב לביתם. משפחתה של רחל, זוג הורים וחמישה ילדים, הגיעו לעיר טרנופול שברוסיה, שבה הייתה קהילה יהודית גדולה עם בתי כנסת ובתי ספר. היות שמשפחתה הייתה דתית, הם השתלבו בה והמשיכו לשמור על אורח חיים דתי. רחל החלה ללכת לגן ילדים, אחותה למדה בבית ספר יהודי, והאחים הגדולים עזרו בפרנסת המשפחה.

ביוני שנת 1940, בהוראת המשטר הסובייטי, גורשו כעשרת אלפים יהודים, ובהם משפחתה של רחל, למחנות העבודה בסיביר בשל סירובם לקבל על עצמם אזרחות רוסית, אך גם שם הצליחו לשמור על המסורת היהודית. בתום המלחמה, בשנת 1946, בחרו לחזור לפולין, מקום הולדתם, ומפולין הועברו במשאיות למחנה מעבר בברלין. במשך שנתיים השתלבה רחל במסגרת ה"קיבוץ" שהסוכנות היהודית אירגנה, שכל ילדי הפליטים התקבצו בו, ואנשי הסוכנות ו"הפועל המזרחי" לימדו אותם עברית והכינו אותם לעלייה ארצה.

לקראת העלייה עברה המשפחה למרסיי שבצרפת ומשם שטה לארץ באונייה. בארץ פגשו רחל והוריה את ארבעת אחיה, שהגיעו לארץ במסגרת עליית הנוער. היות שהיו להם קרובים שהגיעו לארץ לפני המלחמה והיו בעלי ממון, הם זכו לעזרה והתיישבו בתל אביב. רחל החלה ללמוד ב"מוסד עלייה", בית ספר חקלאי שלמדו ועבדו בו, ולאחר מכן עבדה בסוכנות היהודית ולמדה לימודי ערב בתיכון "גבע".

בני המשפחה שמרו על קשר עם אנשי הקהילה של העיר טרנובז'ק שזכו להגיע לארץ, ואביה של רחל הקפיד ללכת מדי שנה לאזכרה שערכו לנרצחי העיר.

הזוית האישית

סיפור זה תועד במסגרת מיזם "הגדת העליות" 2019 ביוזמת החברה למתנ"סים בשיתוף תנועת של"מ, המשרד לשוויון חברתי, תכנית הקשר הרב דורי ובית התפוצות.

עידית קידר, הביאה את סיפורה של אמה, רחל אקשטיין. עידית מתנדבת בתנועת של"מ.

מילון

יהדות פולין
יהדות פולין הייתה, משלהי ימי הביניים ועד השואה, הגדולה בקהילות עם ישראל בתפוצות. ההיסטוריה בת למעלה מאלף השנים של היהודים בפולין כוללת תקופות של סובלנות ופריחה דתית ותרבותית, לצד תקופות של אנטישמיות קשה, רדיפות, פרעות וגירושים, ששיאן היה השמדתה הכמעט מוחלטת במלחמת העולם השנייה. ערב המלחמה הייתה יהדות פולין מהגדולות באירופה ובעולם. מעל ל-90% מיהודי פולין נרצחו בשואה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בחול המועד סוכות הופיעו הגרמנים בעיר ופקדו על כל היהודים לאסוף את מטלטליהם ולהתאסף בכיכר השוק“

הקשר הרב דורי