מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה של צילה שקד לארץ ישראל

צילה ויובל
הפעילות בבית הספר הרצוג חולון
על העלייה והקליטה של צילה, כולל מתכון לקציצות פרסה

שמי צילה שקד, נולדתי בשנת 1945 בעיר רוסה שבבולגריה להוריי, דוד וליזה. היה לי אח אחד גדול.

בתקופת מלחמת העולם השנייה המשפחה לא הרגישה כל כך את המלחמה וכשקמה מדינת ישראל, אבא שלי שהיה ציוני החליט לעלות לארץ.

העלייה לארץ

עלינו לארץ עם אונייה ולקח לנו כמה ימים. לאונייה קראו בולגריה. אחרי שהגענו לארץ ישראל הטביעו את האונייה כי היא כבר לא הייתה מספיק טובה לשיט. המקום הראשון שבו הייתי בארץ ישראל הוא פרדס חנה.

אירוע מיוחד שזכור לי: הגענו לנמל חיפה ומחיפה הועברנו באוטובוסים למעברת פרדס חנה. מזג האוויר היה גשום וקר. בכניסה לפרדס חנה כל ילד קיבל תפוז ושמר את התפוז חזק ביד כדי שלא ייקחו לו את זה ושמר לו את זה לעצמו. מזג האוויר היה קשה: ירד גשם זלעפות חזק, נרטבנו וגם המיטות היו רטובות ולא יכולנו לישון. ישבנו עד אור הבוקר.

הסיפור של בעלי

משפחת שגרג'סקי התגוררה בסופיה (בולגריה) ומנתה שלושה ילדים. הבן הבכור, אמיל, למד עיתונות והיה עורך של עיתון. הוא היה אח של בעלי. בהיותו סטודנט לעיתונות בעיצומה של מלחמת העולם השנייה, הוא היה מעורב במאבק נגד הנאצים ושימש כראש הפרטיזנים בבולגריה. מספר פעמים הופסקו הלימודים עקב הפעילות שלו. הוא הואשם מספר פעמים בבגידה ונאסר עקב פעילותו בקבוצת הפרטיזנים. בפעם האחרונה  ששוחרר מבית הסוהר הוא והפרטיזנים שעליהם פיקד נאלצו לברוח להרים ולהמשיך את הפעילות שלהם: מלחמה למען שחרור בולגריה מעול הנאצים. המשטרה הבולגרית גילתה את אמיל והפרטיזנים שהיו אתו. השוטרים זרקו לעברם רימונים. הרימון האחרון שאמיל תפס התפוצץ בידו. מהרימון שהתפוצץ נהרג אמיל והקבוצה שהייתה תחת פיקודו.

מתכון לקציצות פרסה

הסיפור מאחוריי המתכון:

המתכון לקציצות פרסה (כרישה) הזה עבר אצלנו מדור לדור במשפחה. אימא שלי למדה את המתכון מאימא שלה. אימא שלי לימדה אותי איך להכין את המתכון ואני מכינה את הקציצות בחגים ובמיוחד בפסח.

חומרים למתכון:

3-4 קילוגרם פרסה (כרישה)

3  ביצים

2 כפות פירורי לחם

250 גרם בשר טחון

פלפל שחור ומלח

אופן ההכנה:

1. מנקים ושוטפים את הפרסה טוב טוב ופורסים לטבעות

2. מבשלים עד שהכול מתרכך כ 20 דקות

3. מסננים וכשהפרסה מתקררת סוחטים אותה טוב טוב

4. טוחנים במערבל מזון

5. מוסיפים את הביצים ואת פירורי לחם בשר פלפל שחור ומלח

6. מכינים קציצות ומטגנים בשמן עמוק עד שהקציצות מזהיבות

בתאבון!!

הזוית האישית

צילה: היה לי מאוד כייף לחוות חלק בקשר הרב דורי ולשמוע סיפורים שלא היו מוכרים לי. העברתי לנכד שלי את המידע שלי ואת כל סיפור העלייה.

יובל: היה לי מאוד מעניין לשמוע את הסיפור של סבתא שלי ואת הסיפורים של כולם. למדתי יותר על סבתא שלי ועל כל מה שהיא עברה בעבר. מאוד נהניתי לכתוב עם סבתא שלי על הסיפור שלה.

מילון

מעברה
ישובים זמניים, אשר התקיימו במדינת ישראל בשנות ה-50. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בכניסה לפרדס חנה כל ילד קיבל תפוז ושמר את התפוז חזק ביד“

הקשר הרב דורי