מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה של סבתא חביבה

סבתא חביבה ויונתן
אני וסבתא בתכנית הקשר הרב דורי
סבתא חביבה מספרת על העלייה מעיראק

סבתא חביבה נוריאל עולה לישראל מעיראק

כשבן גוריון ראש ממשלת ישראל הראשון של מדינת ישראל הכריז על הקמת מדינת היהודים כשהתחילה עלייה לארץ אז פעילי המחתרת היהודית הגיעו לכל יהודי בעיראק והיהודים עצמם חיפשו איך לצאת מעיראק.

המבריחים שעזרו ליהודים לצאת דרך כורדיסטן  ופרס שם חיכינו למטוס שיבוא מהארץ שייקח אותנו לישראל לאחר שהגענו עם מעט מאוד ציוד ירדנו מהמטוס מבולבלים לא הבנו מה רצו מאתנו ואז ריססו אותנו בחומר חיטוי כלשהו עלינו למשאיות בלי כסאות וישבנו צפופים ופיזרו אותנו לכל רחבי הארץ שם הורי גילו שהאחים האחיות וההורים שלהם פונו למקום אחר כשמצאו אותם הצטרפו לכל המשפחה המורחבת הם כבר היו מאורגנים וגרו באוהלים במעברה באזור אור יהודה שנקראה אז סאקיה א' והייתה גם מעברה בשם סאקייה ב'.

לאחר תקופה בה גרו באוהלים פינו אותנו לצריפים ומצריפים לשיכונים, שעד היום הם קיימים. הייתה אז תקופה של אבטלה בארץ ומצאו עבודות יזומות כמו ייעור שזה שתילת עצים ליערות. היגיעו נדבנים מכל העולם, שתרמו ועזרו כי המדינה נולדה מכלום. היו מציבים שלט שעליו צוין שמו של הנדבן, כשהוא הלך בא נדבן אחר מארץ אחרת. את מעטפות התרומות לקחו העסקנים.

סבא שלי התחיל לעבוד בקיוסק, זה היה קיוסק פרטי שלו הצמוד לבית שלנו. גם אבא שלי התחיל לעבוד בנטיעת עצים ולאחר מכן הוא עבר לעבוד בסלילת כבישים ולאחר מכן הוא התחיל לבנות שיכונים בחברה "סולל בונה", חברה שקיימת עד היום באפריקה.

את אמא שלי לקחו למועדון כדי שהיא תלמד את השפה העברית ואבא שלי בגלל שהוא ידע טוב קרוא וכתוב בעברית, לקחו אותו לתרגם חומר למשטרה. השוטרים נתנו לו חומר כתוב בערביתוהוא תרגם להם מעברבית לעברית, כדי שהמשטרה תדע איפה הערבים היו בזמן שקרה איזה אירוע. בהמשך אבא שלי התנדב להג"א שזה נקרא היום משטרה אזרחית. ראשי התיבות של המילה הג"א: התגוננות בפני גזים והתקפות אויר, זו הייתה יחידה של צה"ל שטיפלה בהגנה אזרחית.

הזוית האישית

חביבה: התכנית טובה נהנתי מאוד נכדי דאג ורצה מאוד שאגיע והגעתי לכל המפגשים.

יונתן: אני חושב שהתכנית עוזרת להכיר בין הסבתא לנכדים מחזק את הקשר בין הדורות

אני וסבתא מעלים את הסיפור למאגר סיפורי מורשת של תכנית הקשר הרב דורי בבית התפוצות

תמונה 1

מילון

סאקיה
סאקיה (בערבית: ساقية) או סקיה, היה כפר ערבי בבקעת אונו, בין כפר עאנה לאל-ח'ירייה, כ-8.5 קילומטרים מזרחית ליפו, בגובה 25 מטרים מעל פני הים. במלחמת העצמאות במהלך מבצע חמץ, הכפר נכבש על ידי חטיבת אלכסנדרוני ותושביו נמלטו לכיוון העיר לוד. ויקיפדיה

ציטוטים

”כשחוזרים הבייתה אני אומרת יאלה חזרה למעברה“

הקשר הרב דורי