מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה של סבתא דינה מהודו

מתנת בת מצווה, טיול ללונדון עם סבתוש..
התמונה ביום העלייה לארץ ישראל...
ההתמודדות של סבתא במדינה זרה

אנו, אור נגאוקר ושירן רז משתתפות בתכנית הקשר הרב דורי שמתקיימת בבית ספרנו אביטל. תעדנו את סיפורה של סבתא דינה מוזס. סבתא דינה נולדה  לבית משפחת טלגאוקר, בשנת 1957 בעיר מומבאי שבהודו ועלתה לארץ בשנת 1970.

התמונה מיום העלייה לארץ ישראל…

תמונה 1

 

סבתא עלתה לארץ מהודו בגיל 12. דרך עליית הנוער, יחד עם שני אחיה. זה היה בתקופה שאביה היה מאושפז בבית החולים בהודו ולא אישרו לו לעלות ארצה, לכן אמה ואחיה הגדול נשארו עם אביה בהודו, והחליטו שהיא  ושלושת האחים יעלו לארץ לבדם מאחר ובישראל כבר גרה אחותה הגדולה וגם סבתה ודודיה היו פה.

סבתי הייתה נערה בת 12, אחותה בת 14 ואחיה בן 13, הם נורא חששו לעלות לארץ זרה ללא שפה, ובלי אבא ואימא, אבל ידעו שלפחות יש בארץ משפחה ואחות גדולה, שמחכים להם ויהיה מי שיקבל אותם בארץ.

סבתא מספרת:

"הטיסה לארץ הייתה עם הפסקה בת יומיים בטהרן. היו איתנו עוד כמה ילדים, שגם הם עלו בעליית הנוער, בלי הוריהם. עשינו הכרות ושיתפנו חוויות. בכל זאת היה הקושי לישון בלי הורים, אבל התגברנו וחיכינו בקוצר רוח לפגוש את האחות הגדולה שלנו ואת שאר בני המשפחה. הם באמת עזרו לנו המון בקליטה שלנו עם השפה ועם התרבות שונה בארץ. אחרי שבוע-שבועיים הם לקחו אותנו לפנימיה. אני ואחי היינו בפנימיית ניצנים ליד אשקלון, את אחותי שלחו לפנימיית גבע ליד עפולה. התחלנו את לימוד השפה העיברית באולפן. אחרי חצי שנה העבירו אותנו לכיתות רגילות. אחרי שנתיים גם ההורים שלנו עלו לארץ ועברו לגור בקריית גת, באותה העיר בה גרה אחותנו הגדולה".

הורייה של סבתא דינה, נפטרו בארץ ישראל… אביה נפטר לאחר כמה חודשים בארץ ואמה אפילו הספיקה לראות את הנכד הראשון של סבתי (שי)….

הזוית האישית

אור ושירן: סבתא ממש התרגשה לספר את סיפור עלייה שלה. לנו היה מאוד מעניין ולמדנו הרבה דברים חדשים, למשל: כשסבתא עלתה לארץ היא הייתה בגילנו ולמדנו על ההתמודדות שלה ללא הורים ובארץ זרה וללא שפה. למדנו על סיפור העלייה שלא הכרנו. ידענו שסבתא עלתה לארץ בגיל 12, אבל עכשיו אנחנו יודעות את הסיפור המלא…

מתנת בת מצווה, טיול ללונדון עם סבתוש..

תמונה 2

מילון

יהדות מומבאי
העדות הראשונה להתיישבות יהודית במומבאי היא משנת 1730, אז עבר לעיר יוסף סמח מקהילת היהודים הבגדאדים. עד אמצע המאה ה-18 הייתה קהילת "בני ישראל" מפוזרת בכפרים רבים באזור קונקאן, מדרום למומבאי. ב-1746 הגיעה למומבאי המשפחה הראשונה מקהילה זו ובהמשך עברו לעיר יהודים נוספים אשר זיהו את הפוטנציאל הכלכלי בעיר. בעיר הוקמו בתי כנסת ובית ספר יהודי. ויקיפדיה

ציטוטים

”"לדעת להתמודד עם הקושי.."“

הקשר הרב דורי