מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייה של משפחת רובינוב מבולגריה וחבלי הקליטה בארץ

במפגש הפתיחה של תכנית הקשר הרב דורי
אנית המעפילים שמפוליון
עלייה וקליטה

שמי לאה לריאה ועליתי לארץ עם בני משפחתי [משפחת רובינוב] באפריל 1951. שם אבי היה ויקטור, אמי מרים, סבתי  ליאה, סבי ניסים ואחי רוברט לבית רובינוב. עלינו באנייה "שמפוליון" מנאפולי לחיפה למעברת שער העלייה. שם שיכנו את כל העולים החדשים בפחונים שהיו של הצבא הבריטי.

היינו שם כשלושה חודשים. לאחר מכן העבירו אותנו למעברה ששמה "כפר ענה". היום מקום זה נקרא "אור יהודה". ב"כפר ענה" שיכנו את רוב העלייה מעירק במעברת אוהלים חדשים שהיו עם חלונות. עד אז העולים גרו באוהלים שהיו אפילו בלי חלונות. קיבלנו ציוד, מיטות ברזל, שמיכות וכריות . בתקופה זו היה צנע בארץ וכל משפחה קיבלה קופונים לאוכל בהקצבה.

בשנת 1952 היה שיטפון גדול מאוד. המעברה הוצפה במים  בגובה חצי מטר. האוהלים עפו ונשארנו  חשופים בגשם. לי  כילדה היה מאוד משעשע .אני ואחי ישבנו על המיטה סבי וסבתי ישבנו על המיטה וחשבנו שהציוד הוא סירות וזה לא היה נעים. אחר כך באו צוותי הצלה בכדי לעזור לנו ולשמחתנו הם עזרו לנו מאוד.

בקיץ 1953 עדיין היינו במעברה באוהלים. לידינו היה פרדס. הוא עלה באש מפני שהחום היגיע ל- 41 מעלות. בגלל הלהבות חיות שהיו בפרדס ברחו לתוך האוהלים וזה היה מאוד מפחיד.

אלה היו שנתיים קשות מאוד למשפחתי ולי.

לאחר מכן אבי שהיה עורך דין, קיבל רישיון לעבוד ואז עברנו לשיכון ביהוד. המשפחה שלנו בת ששת הנפשות גרנו בחדר וחצי בשטח של 37 מטר. למרות זאת הבית הזה נראה לנו כארמון כי זה היה מבנה. ביהוד גרנו שבע שנים ואז משפחתי עברה לתל אביב.

הזוית האישית

נהננו לעבוד יחד בתכנית "הקשר הרב דורי". הקשר ביננו התחזק במהלך הפעילות כשהסיפור המשפחתי עבר מדור הסבים לדור הנכדים.

מילון

צנע
מדיניות צנע הונהגה בישראל בין השנים 1949–1959, וזכתה לכינוי תקופת הצנע. מטרתה של מדיניות כלכלית זו הייתה ליצור שער חליפין יציב וכך לחסוך במטבע חוץ. מדיניות זו באה לידי ביטוי בשתי דרכים מרכזיות: הכוונת אשראי והשקעות, אך בעיקר הגבלת הרכישה של מזון ומוצרי צריכה. בתחום המזון כל אזרח שובץ לחנות מכולת קבועה שבה קיבל את מוצרי המזון הבסיסיים על פי הקצבה קבועה, תמורת נקודות שהוקצבו לו בפנקס אישי לצורך זה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”המעברה הוצפה במים  בגובה חצי מטר.“

”חשבנו שהציוד הוא סירות וזה לא היה נעים.“

הקשר הרב דורי