מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייה ממרוקו לארץ ישראל בעיניים עצומות

ביום העיון בבית התפוצות
בסיור בבית התפוצות תערוכת הצחוק
ממרוקו לפקיעין

סיפורה של סבתא יפה

סבתא יפה בן סדון‏, למשפחת פינטו לפני הנישואין‎‎‎, נולדה בשנת 1956 במרוקו. סבתא גרה בכפר "בנימלל". באישון לילה הוברחה משפחתה ונעזרה על ידי חברו של אבי, שמעון. חברו של אבי הגיע לביתם ואמר "תתכוננו כי הלילה יוצאים לקזבלנקה". נשארנו כחודש בקזבלנקה עד שסידרו לנו אישורי עלייה. לאחר כחודש הגיע חברו של אבי ואמר "תתכוננו בלילה כי אני מבריח אתכם לצרפת באנייה".

למה הם נאלצו לברוח? כי לא נתנו להם אישורי עלייה לאנשים עיוורים ולכן אבי התעקש לברוח עם הוריו לישראל ולא לעזוב אותם לבד, כי לא נשאר אף בן משפחה במרוקו, לכן הוברחנו באניית מעפילים בלילה בשנת 1962 לצרפת. אמי אסתר הייתה בהריון בחודש שמיני והטלטלה הייתה לה קשה, לכן כשהגענו לצרפת נשארו שם כשבוע. לאחר כשבוע הודיעו לנו להתכונן בשעות הלילה כי מטיסים אותנו לישראל, ואם הם לא נזדרז יצטרכו לחכות כמה חודשים בצרפת.

לאמי היה קשה עם ההריון ואבי שכנע אותה לטוס מיד לישראל לפני חג הפסח, כי אבי רצה לחגוג עם אחיו את החגים, כי הם נחתו שבועיים לפני חג הפסח. מהסוכנות היהודית שאלו את אבא של סבתא היכן תרצו לגור? דימונה, אשדוד, באר שבע? ואבא של סבתא ביקש לגור ליד אחיו שעלו לישראל בעליית הנוער. הסיעו אותם למעלות והם נשארו שם כשבועיים, עד שהגיעו האחים של אבא של סבתא וסידרו להם בית במושב "פקיעין". שם הם גרו עד יום מותם.

סבתא מספרת

כשעלינו לארץ כילדים, הייתה הרבה התרגשות ושמחה בלב. למדנו עברית דרך הגנים ובתי הספר, משום שהיינו קטנים, קליטת השפה הייתה מהירה. תמיד שמעתי את אבי מתלונן על יחס של קיפוח בין האשכנזים לספרדים. למדתי בבית ספר יסודי של תנועת המושבים מעונה. אבא עיבד את אדמות המושב והיה לנו לול גדול ופרות ואימא הייתה עקרת בית. גדלנו כשאנו עטופים בהרבה חום ואהבה. אין כמו ארץ ישראל!

הזוית האישית

תהילה ניזרד: היה מעולה! נהניתי מהמפגשים בתכנית.

 

מילון

בית שאן
בֵּית שְׁאָן (ביוונית: Σκυθόπολις "סְקִיתוֹפּוֹלִיס"; בערבית: بيسان "בִּיסַאן") היא עיר במחוז הצפון בישראל, בבקעת בית שאן, ממזרח לעמק יזרעאל, ממוקמת על כביש 90 כ-25 קילומטר מדרום לים כנרת. בית שאן מיושבת ברציפות מראשית התקופה הכלקוליתית (כ-4000 לפנה"ס) ועד ימינו (סך הכול כ-6,000 שנה). שם העיר עבר גלגולים רבים, בין השאר נקראה "אשאן", "בֵּית שָׁן", "ביישן", "סקיתופוליס" ו"ביסאן". נקראת, ככל הנראה, על שם האל שאן, שיושביה הקדומים הקימו לו בה מקדש. ויקיפדיה

ציטוטים

”עלייה ממרוקו לארץ ישראל בעיניים עצומות“

הקשר הרב דורי