מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייה מלוב לאחר מלחמת העולם השנייה

אני ונכדתי
מרכז מורשת בארץ לתרבות לוב
מיכל עוזרת לי במחשב ואני מספרת לה על העבר שלי

שמי דבורה. נולדתי בלוב בזמן מלחמת העולם השנייה.
 
בשנת 1943 שוחררה לוב מהכיבוש האיטלקי-גרמני. הקהילה חוותה בעיות קיום, היה מחסור במזון, ביגוד ותרופות. כמו כן, סבלו היהודים מהיחס העוין של סביבתם שכלל פגיעות פיזיות. בו בזמן, המוסדות הקהילתיים והציבוריים טרם הופעלו מחדש.
 
על הפרעות בטריפולי בנובמבר בשנת 1945  סופר לי ע"י המשפחה כי בשנת 1945 היה בלוב פוגרום גדול ביהודים .המהומות מצאו את יהודי לוב חסרי נשק והגנה . כאשר המון ערבי פשט על בתי-כנסת ובתי מסחר ברבעים יהודים בטירת  כאשר בפרעות נרצחו 132 יהודים ומאות נפצעו, בעיקר נשים וילדים. 813 בתי עסק יהודים נהרסו. הפרעות נמשכו עד להתערבות  הצבא הבריטי. המצב הכלכלי בלוב היה מאוד קשה. שני האחים של אימי מתו בפוגרום.
 
בשנת 1949 אבי ושתי אחיותיי הפליגו באוניה לישראל, היה זה בזמן מלחמת העולם השנייה. אני נשארתי עם אמי ועם אחיותיי. כעבור חצי שנה רצו שגם אנחנו נבוא לישראל.
 
התחלנו להתארגן וכעבור כמה חודשים הגענו לישראל באוניה דרך איטליה. כשהגענו, לקחו אותנו לאוהלים במעברות ושם התאחדנו עם המשפחה. אחרי תקופה העבירו אותנו לצריפים באזור פרדס כץ ושם גרנו. 
אחותי הגדולה אינס תיעדה את סיפור חייה בלוב, במוזיאון השואה.
 
אחותי אינס מתעדת

 
אחותי אינס מתעדת
בישראל גדלתי, התחנכתי והתבגרתי. הקמתי משפחה ויש לי שתי בנות ובן מדהימים: אורית, דרור ומירב. אורית היא אימא של מיכל, איתה אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי.  מיכל בת 11 וחצי לומדת באלון ועולה לחטיבה . מיכל עוזרת לי במחשב  ותוך כדי אני מספרת  לה עבר שלי  וביחד אנחנו שמחות ונהנות.
 
העשרה
"שואת יהודי לוב תחילתה עם פרסום חוקי הגזע בשנת 1938 וסיומה, כשבריטניה כבשה את לוב מידי איטליה הפשיסטית בדצמבר 1942. חלק מיהודי לוב הוגלו למחנות באירופה, בהם שהו עד לסיום מלחמת העולם השנייה. בלוב היו קיימות שתי קהילות יהודיות גדולות, האחת במחוז טריפוליטניה המערבי הגובל בתוניסיה, ובעיקר בבירתו טריפולי, והשנייה במחוז קירנאיקה המזרחי הגובל במצרים ובעיקר בבירתו בנגאזי. במהלך השואה נספו יהודים רבים, אלו שניצלו חיו בתנאים מחפירים ולרוב סבלו מעוינות מצד שכניהם הערבים, עד אשר עלו לארץ ישראל (מרביתם בשנותיה הראשונות של מדינת ישראל)". ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

פרעות
הרג יהודים

שואת יהודי לוב
שואת יהודי לוב תחילתה עם פרסום חוקי הגזע בשנת 1938 וסיומה, כשבריטניה כבשה את לוב מידי איטליה הפשיסטית בדצמבר 1942. חלק מיהודי לוב הוגלו למחנות באירופה, בהם שהו עד לסיום מלחמת העולם השנייה. בלוב היו קיימות שתי קהילות יהודיות גדולות, האחת במחוז טריפוליטניה המערבי הגובל בתוניסיה, ובעיקר בבירתו טריפולי, והשנייה במחוז קירנאיקה המזרחי הגובל במצרים ובעיקר בבירתו בנגאזי. במהלך השואה נספו יהודים רבים, אלו שניצלו חיו בתנאים מחפירים ולרוב סבלו מעוינות מצד שכניהם הערבים, עד אשר עלו לארץ ישראל (מרביתם בשנותיה הראשונות של מדינת ישראל).

ציטוטים

”לפעמים העלאת זיכרונות כרוכה בהתרגשות רבה“

הקשר הרב דורי