מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייה בזמן מאוחר

הוריה של סבתי, מאיר ואסתר
סבתי סופייה
עלייה מאוחרת וקשה, אך בעלת משמעות רבה

הסיפור מתחיל עוד בשנת 1873 עם סבא של סופיה (סבתי), שקיבל את שם המשפחה פלאשנברג. הוא קיבל את שם המשפחה הזה מכיוון ששכר אותו איכר לעבודה, ולאחר מותו של האיכר סבא רבא קיבל את שם המשפחה של אותו איכר "פלאשנברג" (למרות שהיה לו שם משפחה משלו – מיכאילוב). לאחר זאת התחתנו הוריה של סבתי, מאיר ואסתר. למאיר ולאסתר היו חמישה ילדים: אלכסנדרה פלאשנברג – דאמיאננקו (20.06.1930 – 22.12.1999), לידיה פלאשנברג – פוולאיבה (06.03.1934 – 07.12.2006), יבגניה פלאשנברג – טורנקו (07.08.1938), נאום פלאשנברג (16.11.1939).

הוריה של סבתי

תמונה 1

שמה של סבתי הוא סופיה פלאשנברג – ליחצ'וב. תאריך לידתה הרשמי הוא 12.12.1942 – אך רוב הסיכויים שתאריך הלידה לא נכון: סופיה נולדה בשנת 1941 מכיוון שאימא שלה לא נשארה בחיים בשנת 1942. מספרת: "אימא תפרה לנו בגדים חגיגיים ותמיד טיפלה בנו, דאגה לנו. אבא תמיד דאג לאוכל טוב ושמחה בבית. אני זוכרת איך רצנו בחצרות, יכולנו להיות חופשיים ותמיד להיות בקרבת האהובים עלינו: משפחה, חברים ועוד..״ לפי הסיפורים שסיפרו אחיה של סופיה הם חיו בבית יפה באוקראינה עם סבא שלהם יסאק: "סבא היה ממש נחמד לכולם, תמיד מצא זמן לעזור". לאחר המלחמה נותרו חמשת הילדים ללא הורים ונאלצו ללכת לבית יתומים, שם הומצא לסבתי תאריך לידתה.

סבתא סופייה

תמונה 2

סבתא מפרטת: "אני זוכרת איך הלכתי עם אלכסנדרה אחותי לשמור על הצאן של הרומנים, וכל פעם בערב שאלו אותנו איפה היינו. כשלקחו את הורינו ברכבות, היינו בצער רב. לקחו לנו הכל: אוהלים, מיטות, אוכל וכ"ו. היינו שבורים והיו אנשים שצחקו, חשבו שזה מצחיק. אבל היו גם כאלה שעמדו לצידנו!" על פי המסמכים שהותירו אחרייהם הוריה של סופיה, אפשר להסיק שנפלו בתאריך 27 ביולי בשנת 1942, זאת על ידי מפקד הצבא, שהיה נמצא באותו הזמן בישוב רוסאבה.

אחרי שהמלחמה הסתיימה נשארו חמישה ילדים, סבא ייסאק ואחותו של אביה של סופיה – סופיה (שמה של אחותו, אביה של סופיה). אחת מהנשים שפגשה סבתי שנים מאוחר יותר הייתה אישתו של נאום. הייתה אישה אחת שצעקה לה: "את לא זוכרת אותי? למדנו ביחד… אחרי שרצחו את הורייך ברחתם למקום מותם.. אמי עצרה אתכם ואמרה- מה!! אתם רוצים שגם אתכם ירצחו באותה דרך?.." לאחר הזמנים הקשים שהיו בחייהם, הם הלכו לבית יתומים ושם נפטרו אלכסנדרה ולידיה.

אלכסנדרה בבית היתומים

תמונה 3

מאוחר יותר, בשנת 1999, הם עלו לארץ ישראל וחיו חיים לא קלים בהתחלה, אבל הם לא נכנעו! עד עכשיו נשארו רק יבגניה, נאום וסופיה. והם הצליחו להשיג חיים שיש בהם שוויון!

סבתא סופייה בצעירותה

תמונה 4

הזוית האישית

סבתא סופייה השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי ותועדה על ידי נכדתה אגטה. התכנית נערכה בחטיבת הביניים על שם בן גוריון בפתח תקווה, התשע״ט.

 

מילון

רומניה
רפובליקה בצפון-מזרח חצי האי הבלקני, הנמצא בדרום-מזרח אירופה. המדינה גובלת עם אוקראינה בצפון וגם בדלתת הדנובה בדרום; עם רפובליקת מולדובה במזרח, עם הונגריה במערב, ועם סרביה ובולגריה בדרום לאורך נהר הדנובה. כמו כן, בדרום מזרח הארץ יש לרומניה רצועת חוף לאורך הים השחור. בשנת 2004 הצטרפה רומניה לברית נאט"ו וב-2007 גם לאיחוד האירופי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”את לא זוכרת אותי? אחרי שרצחו את הורייך ברחתם למקום מותם, אמי עצרה אתכם ואמרה- מה, אתם רוצים שגם אתכם ירצחו באותה דרך!“

”למרות הקשיים המרובים, הם הצליחו להשיג חיים שיש בהם שוויון!“

הקשר הרב דורי