מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייה לקריית גת בישראל מרוסיה

סבתא אורה והנכד עידו
מפעל סוגת בקרית גת
העלייה והחיים בקריית גת

שמי אורה שדה, נולדתי בשנת 1948, בעיר דובנו ברוסיה.  עליתי ארצה עם הוריי ואחי בשנת 1960.
 
עם עלייתנו ארצה בשנת 1960, קיבלנו דירה בשיכון. אבי התחיל לעבוד במפעל סוגת שרק הוקם. אני ואחי התחלנו ללמוד בבי"ס שפרינצק, בקריית גת. זכור לי, שזו הייתה גם יום הולדת של העיר קרית גת. העיר חגגה חמש שנים. כמו כן לחגיגה זו הגיע ראש הממשלה דוד בן גוריון. היו במות בידור, זיקוקי דינור.אבא שלי ז"ל, היה חשמלאי מוסמך  במקצועו והוא עזר בהכנות לחגיגות , בכל מה שקשור להתקנות החשמל לאירוע.
 
בשנת 1967 פרצה מלחמת ששת הימים. אני זוכרת, עם כל אזעקה רצנו לשוחות שחפרנו ליד הבית. לאחר סיום בית הספר היסודי עברתי לתיכון רוגוזין שהיה בפחונים. למדתי עד  כיתה י' ולאחר זמן קצר התחתנתי.
 
התחלתי לעבוד בבית משפט בקריית גת. שם עבדתי כל השנים ומשם יצאתי גם לגמלאות. העבודה שלי הייתה מאד מעניינת. כמו כן, כאשר היה משפט מעניין הייתי עולה לאולם המשפטים לשמוע (כמובן  לאחר שקבלתי אישור), לפעמים הייתי גם מתרגמת חלק מהמשפטים, כי רק אני ידעתי קצת רוסית, אז תירגמתי לעברית.
 
זכור לי, פעם היה לי מקרה לא נעים, כאשר קם אחד הנוכחים באולם ואמר שאני מתרגמת לא טוב את מה שנאמר, אבל השופטת קיבלה את עמדתי ואת תרגומי.
 
היום אני בגימלאות כבר שלוש שנים. יש לי המון זמן פנוי על כן אני משתתפת בכל מיני חוגים וכן מקדישה זמן לנכדים.
 
 
העשרה
מפעל סוגת: "סוגת הקימה מפעל לייצור סוכר מסלק סוכר שנחנך בתחילת 1961 בקריית גת, בהתאם לתוכנית משנות ה-50 להקים בישראל שלושה מפעלים לייצור סוכר מסלק סוכר, בצפון במרכז ובדרום‏. המפעל הוקם על ידי קבוצת משקיעים ציונים ממקסיקו על שטח של 320 דונם בקריית גת ויועד לעבד 180 אלף טון סלק סוכר בשנה לייצור 23 אלף טון סוכר‏. בצד המפעל הוקם תחנות כח של המפעל ומכון טיהור שפכים‏ שטיהר את השופכין של המפעל שהועברו לאחר טיהור לשימוש חקלאי‏".
מלחמת ששת הימים: "מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות". ויקיפדיה
 
תשע"ו

מילון

מלחמת ששת הימים
מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות.

סוגת
סוגת הקימה מפעל לייצור סוכר מסלק סוכר שנחנך בתחילת 1961 בקריית גת, בהתאם לתוכנית משנות ה-50 להקים בישראל שלושה מפעלים לייצור סוכר מסלק סוכר, בצפון במרכז ובדרום‏. המפעל הוקם על ידי קבוצת משקיעים ציונים ממקסיקו על שטח של 320 דונם בקריית גת ויועד לעבד 180 אלף טון סלק סוכר בשנה לייצור 23 אלף טון סוכר‏. בצד המפעל הוקם תחנות כח של המפעל ומכון טיהור שפכים‏ שטיהר את השופכין של המפעל שהועברו לאחר טיהור לשימוש חקלאי‏

ציטוטים

”בשנת 1967 פרצה מלחמת ששת הימים, עם כל אזעקה רצנו לשוחות שחפרנו ליד הבית.“

הקשר הרב דורי