מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייה לישראל מטגיקיסטן

סבתא לובה והנכד עמנואל
סבתא ואני-סדר טו בשבט
העלייה לארץ ישראל וההתמודדות עם הקשיים

עמנואל השתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתו לובה חיימוב. לובה נולדה בשנת 1943 בעיר לנינבד שבטג'יקיסטן. במפגשים  היא סיפרה לעמנואל את סיפוריה . עמנואל בחר להביא את סיפור עלייתה לארץ מטג'יקיסטן.
"סבתא שלי עלתה עם המשפחה שלה בשנת 1991 לארץ ישראל מארץ טג'יקיסטן. סבתא שלי עלתה במטוס דרך בולגריה והגיעו לעיר נתניה. שם הבת שלה, של סבתא שלי כבר גרה לפניה. הבת שלה עלתה בשנת 1990, שנה לפני סבתא. הבת שלה הכינה בשבילה את דירה לא רחוק ממנה בנתניה.
לאט לאט התרגלה סבתא לעיר נתניה ולארץ ישראל. סבתא  מספרת שהיא התחילה ללמוד באולפן עברית בנתיה. אחרי שלושה חודשים, לאחר לימודים באולפן, סבתא שלי מצאה עבודה במפעל סברינה.
 
היה לה קשה מאוד בגלל אי ידיעת השפה. במקצועה סבתי היתה אחות מוסמכת, אך בפועל לא עסקה במקצוע זה בארץ. לאט לאט היא למדה עברית, תוך כדי שעבדה. אחרי ארבע שנים בנתנייה, בשנת 2005 עברה סבתא שלי לגור בקריית גת בגלל מזג האוויר. מזג האויר בנתניה היה יותר גשום ורטוב.
 
סבתא מכרה את הדירה בנתניה וקנתה בית בקריית גת. אח"כ היא הלכה לעבוד במפעל גוטקס שנמצא בקריית מלאכי. אחרי כמה שנים בגלל בעיות בריאותיות היא הפסיקה לעבוד. היום היא בבית. היא עוזרת לטפל בנכדים.
 
עכשיו היא פנסיונרית, יש לה שלושה ילדים: שתי בנות בן אחד ועשרה נכדים. אחד מנכדיה הוא אני, עמנואל. יש לה גם ארבע נינים ועוד נינים חדשים בדרך בעזרת השם.
 
העשרה
אולפן עברית (מכונה בקיצור אולפן; מקור המילה בארמית "בית אולפנא", משמעותה: מקום לימוד) הוא בית ספר ללימוד אינטנסיבי של השפה העברית. האולפנים מיועדים בראש ובראשונה לעולים חדשים במסגרת תהליך הקליטה. בנוסף יכולים ללמוד בהם גם תושבי חוץ ותיירים. מדינת ישראל מפעילה אולפנים באמצעות המשרד לקליטת עלייה, משרד החינוך והסוכנות היהודית. עולים חדשים זכאים לפטור משכר לימוד באולפנים. אולפנים מתקיימים בערים, קיבוצים ובאוניברסיטאות".  ויקיפדיה
 
תשע"ו

מילון

אולפן עברית
אולפן עברית (מכונה בקיצור אולפן; מקור המילה בארמית "בית אולפנא", משמעותה: מקום לימוד) הוא בית ספר ללימוד אינטנסיבי של השפה העברית. האולפנים מיועדים בראש ובראשונה לעולים חדשים במסגרת תהליך הקליטה. בנוסף יכולים ללמוד בהם גם תושבי חוץ ותיירים. מדינת ישראל מפעילה אולפנים באמצעות המשרד לקליטת עלייה, משרד החינוך והסוכנות היהודית. עולים חדשים זכאים לפטור משכר לימוד באולפנים. אולפנים מתקיימים בערים, קיבוצים ובאוניברסיטאות.

ציטוטים

”באולפן סבתא למדה עברית טוב מאוד.“

הקשר הרב דורי