מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלי לך מבשרת ציון

אני
סיפורו של היישוב מבשרת ציון
עליתי לארץ בשנת 1956

שמי טליה שקד השתתפתי בתכנית הקשר הרב דורי ותעדתי את סיפורה של אתי סיבוני. אתי נולדה במרוקו בשנת 1940 לבית משפחת בן-אבו בעיר קזבלנקה. היא עלתה לישראל בשנת 1956.

אתי מספרת את סיפור חווית העלייה ממרוקו:

"בהיותי בת ארבע עשרה, אני זוכרת שהיה לי דוד שהתחיל פתאום לבקר אותנו לעתים קרובות בבית ולדבר על ארץ ישראל. (הסתבר לי אחר כך שדודי היה פעיל עלייה ציוני). יום אחד כאשר אני חוזרת מבית הספר אני רואה מזוודות וכמה חפצים מסודרים בפינה בבית.

ואז אמי בשקט בשקט מסבירה לי שאנחנו עוזבים את מרוקו ועולים לארץ ישראל. נדהמתי ועמדתי בהלם וברגשות מעורבים. היה לי קשה להבין מה בדיוק נדרש ממני…..להתמודד עם עזיבת חברי ילדות…..עזיבת בית הספר……עזיבת הסביבה המוכרת ….. וללכת אל הלא נודע …. מצד שני שמחתי כי בהיותי בתנועת נוער נחשפתי לסיפורי הקמת מדינת ישראל על ידי שירים ופעולות וקייטנות עם אופי ציוני.

הגענו לנמל חיפה לאחר מסע ארוך ומיגע באניות ישנות …. משם העלו אותנו על משאיות ודהרנו שעות בנסיעה. מה שאני זוכרת כמשהו שהדהים אותי, בעיקר מראות הדרך והפרדסים שבדרך. שפר מזלנו וקיבלנו בית, כולל מים וחשמל במבשרת ציון שבזמנו נקראה "קולוניה". שמחנו על מזלנו הטוב והלכנו לשון רגועים ושמחים.

אבל אבוי לנו, בבוקר לתדהמתנו פתחנו את הדלת בבוקר וגילינו שהגינה שלנו הפכה למחנה צבאי לאנשי מילואים שבאו להגן עלינו בהיותנו ישוב ספר בקו עימות עם הירדנים. נודע לנו שפרץ מבצע קדש…..לראשונה בחיי ראיתי חיילים ישראליים, תותחים ומרגמות.

 מתוך סיפורו של שלומי רוזנפלד – ימיה הראשונים של מבשרת ציון

תמונה 1

המחזה לא היה מציאותי אבל היחס של החיילים אלינו היה נהדר והסוף כמובן טוב – תודה לאל.

את סיפור התיישבותנו במבשרת ציון בתחילת התיישבותה ניתן לקרוא בתיאור היפה בספרו של שלומי רוזנפלד.

"ב-14 במאי 1956 עלו המשפחות הראשונות לגבעה שנקראה "מבשרת ירושלים" – יישוב שהתאחד עם "מעוז ציון" הסמוך, ומהאיחוד קמה המועצה המקומית "מבשרת ציון". הנה פרק המבוא מהספר "עלי לך מבשרת" – מאת שלומי רוזנפלד, המביא את ההיסטוריה של היישוב והמועצה".

תמונה 2

doc1

הזוית האישית

טליה שקד שמעה את סיפור עלייתה של אתי סיבוני וראשית ההתיישבות במבשרת ציון.

מילון

יש
יש

ציטוטים

”ישראל שלי “

הקשר הרב דורי