מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייה של מרים שוורץ

בפעם הראשונה שנפגשנו במשחק הכרות
עשינו כל מיני פעיליות ביחד.
התאקלמות בארץ

עליתי לארץ באנייה מצרפת באוקטובר 1956 שיבצו אותנו לעיר עפולה, ובשעות הערב המאוחרות. הגענו במשאית יחד עם עוד משפחות. הרבה אנשים לא רצו  להתפנות ולרדת מהמשאית כי המקום לא נראה להם ולכן הרבה ילדים בכו. תושבי המקום קיבלו אותנו מאד יפה וכיבדו אותנו. לבסוף, התפנינו מהמשאית וגרנו באסבסטון, לצערי הרב הגענו לארץ כשאבי ז"ל היה מאד חולה, וישר מהאנייה פינו אותו לביה"ח ולאחר שבועיים הוא נפטר כשהיה בגיל 44 בלבד.

המשכנו לגור בעפולה עוד מספר חודשים ולאחר מכן לאחר המשפחה הרחוקה שלנו שגרה בחיפה שכנעו את אימי שגם אנחנו נעבור לגור בחיפה ואכן כך היה. מאחר והיינו משפחה מאד דתית למדנו בבתי ספר ממלכתי דתי. לצבא בזמנו  לא התגייסנו ורק אחותי הקטנה התגייסה.

לאימי ז"ל היה מאד קשה להגיע לארץ לא מוכרת ולעבור את כל התלאות שהיו בין היתר הייתה סוף תקופת הצנע. בין היתר נאלצה מחוסר ברירה לצאת לעבודה כי בחו"ל לא עבדה, בארץ מצרכי האוכל היו בהקצבה לפי מספר הנפשות שהיו בכל משפחה. לאחר מכן, שוק המצרכים היה חופשי ותושבי המדינה עבדו לפרנסתם וקנו את מצרכי האוכל כל אחד לפי יכולתו ורצונו.

כשהגעתי לארץ היה לי מושג בשפה העברית כי בחו"ל למדנו עברית יום בשבוע ב"תלמוד תורה". בארץ התחלתי ללמוד בכיתה ה'  בבי"ס דתי "אמונה". את התיכון שלי למדתי ב-"נצח ישראל" גם בי"ס דתי והייתי בתנועת "בני עקיבא". בזמנו לא היה מגוון של חוגים ולרוב לכל שכונה היה מועדון. שם היינו מתכנסים ומשחקים בכל מיני משחקים וגם בין היתר עשינו עבודות יד או רקדנו ריקודי עם.

המשחקים ששיחקנו בזמנו בשנות ה- 50 היו לרוב משחקי חברה. כמו למשל משחק המחבואים, קלאס, משחק הקלאס היה מצויר על המדרכה כלומר 3 ריבועים גדולים ושני ריבועים קטנים אחד מתחת לשני ובצד ימין עוד ריבוע גדול ובצד שמאל גם ריבוע גדול היינו קופצים לתוך הריבוע, ואם הייתה קפיצה חריגה מהריבוע המשחק היה נפסל, 5 אבנים , דוקים או  משחק קלפים כמו רמי למשל או משחק "ים יבשה". לרוב היינו נפגשים בערבים בבתים והיו שיחות  עם ההורים וגם בינינו הילדים. היו לנו כל מיני אוספים כמו למשל "בולים" "זהבים" – הזהבים היו מנייר מוכסף שהיו בעטיפות של ארטיקים וקרטיבים והיינו מחליפים בינינו. היו לנו גם תחביבים כמו למשל סריגה, תפירה  ואז נעזרנו במבוגרים אשר לימדו והדריכו אותנו.

לאחר סיום הלימודים הייתי אמורה להתגייס לצה"ל אבל לא התגייסתי ראשית, הייתי דתייה ואז בזמנו בנות דתיות לא התגייסו. שנית, יצאתי לעבודה לעזור בפרנסת המשפחה – עבדתי בעבודות זמניות במשרדים שונים. ואז התחלתי לעבוד במוסד לבטוח לאומי ועבדתי במשך 10 שנים. לאחר מכן, עבדתי כמנהלת משרד עורכי דין במשך 35 שנה כעת אני בפנסיה. התחתנתי בשנת 1969 נולדו לי שלש בנות אשר היום נשואות ויש לי שמונה נכדים.

מרים שוורץ הקשר הרב דורי גלילות נשר

לסרטון

הזוית האישית

אגם קורטמן ואליעד לויטס: היה לנו מאוד כיף  להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי. כתבנו סיפור עם סבתא שלי על עלייתה לארץ וסיפרה לנו סיפורים על כל מיני מקומות שלא ידענו ולא הכרנו.

מילון

צנע
תקופה של שנות החמישים בארץ כשהכלכלה הייתה מאד דחוקה ואת המזון חילקו בעזרת בולים לכל משפחה לפי מספר הנפשות.

אסבסטון
מבנה מגורים מאסבסט (חומר שאסור היום בשימוש)

ציטוטים

”"צנע" "פרנסה" "עבודות זמניות" "אסבסטון" "תלמוד תורה" "בני עקיבא". “

הקשר הרב דורי