מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייה לארץ

תמונה של סבא שלי ואחי הקטן
צפרו, מרוקו- מקום הולדתו של סבי
סיפור העלייה של סבא שלי ממרוקו לארץ ישראל

הייתי הילד השישי מבין עשרה אחים להוריי. חיינו במרוקו בעיר קטנה בהרי האטלס, צפרו. השכונה שבה גרנו הייתה שכונה מיוחדת ליהודים. גרנו בשכנות למשפחתו של אבי ואחר כך בשכנות למשפחתה של אמי. לאבי הייתה חנות קטנה בה מכר קטניות, קמח וכו'… וכך התפרנסנו.

כשהייתי בערך בן שמונה הורי סיפרו לנו כי החליטו לעלות לארץ ישראל ועלינו לשמור על זה בסוד. עד אותו זמן הייתי תלמיד טוב וחרוץ, אבל אז הפכתי לחולמני ולא מרוכז- הייתי עוסק במחשבות על הנסיעה, על העזיבה ועל הארץ החדשה. ההורים החלו לארוז את כל הציוד שלנו וכך הבנו שהנסיעה מתקרבת.

הוריו ואחיו של אבי כבר יצאו ואנחנו מיד אחריהם. נסענו לנמל בעיר קזבלנקה, עלינו על ספינה והפלגנו כמה ימים עד לצרפת, לעיר מרסיי. שם נשארו במחנה מעבר שלושה חודשים וחיכינו לאוניה שתיקח אותנו לארץ. במחנה התגוררנו בצריפים. אבי התפרנס מתיקוני נעליים ועשיית תספורות לאנשים.

כשהגיעה הספינה "ירושלים" עלינו עלייה. היה צפוף מאוד, הפלגנו במשך שבוע ארוך. הים היה סוער, היה מאוד לא נוח והרגשנו לא טוב. כשסוף סוף הגענו לנמל חיפה הייתה שמחה והתרגשות גדולה, אבא שלי נשק לאדמת הקודש. מיד כשירדנו העלו אותנו למשאית עם כל הציוד שלנו. שוב היה צפוף ונסענו שעות ארוכות- עד שהגענו לאזור באר שבע, למעברת "חצרים".

במעברה קיבלנו שני צריפים, מאחר והיינו משפחה מרובת ילדים. חיינו שם מספר חודשים. אבי עבד מידי פעם בעבודות זמניות, היה מאוד לא פשוט ושונה ממה שהכרנו. שיחקתי מילדות בקבוצת הפועל באר שבע. שיחקתי הייתי שם מימיה הראשונים של הקבוצה. הייתי כדורגלן טוב.

לאחר זמן מה קיבלנו מגורים בשכונה ב'- שתי דירות נחמדות, חדשות ויפות. שם נולדה אחותי הקטנה. כעבור שנתיים אימי ביקשה להתאחד עם משפחתה בירושלים ואבי מצא חנות מכולת שיוכל להתפרנס ממנה, באזור מחנה יהודה. עברנו לירושלים (בה אני חי עד היום) לשכונת קריית היובל. שם למדתי בבית ספר היסודי "ישורון", הייתי בכיתה ז' ולמדתי עד ח', אחר כך עברתי לתיכון.

בסופו של דבר, בצבא שירתתי בחיל הים, חזרתי לנמל חיפה ושירתתי שם במשך שלוש שנים.

הזוית האישית

סיפורו של נפתלי תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, בביה"ס "העמק המערבי" ביפעת, בהדרכת המורה ורד רוזנצוויג.

מילון

צפרו
עיר במרכז מרוקו השוכנת בקרבת העיר הגדולה פס. בעבר שכנה בעיר קהילה יהודית חשובה, שבשיאה היוותה קרוב למחצית מתושבי העיר.

ציטוטים

”הוריי החליטו לעלות לארץ, וביקשו מאיתנו לשמור זאת בסוד “

הקשר הרב דורי