מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייה לארץ מטימישוארה שברומניה

אני וסבתא ביום הולדתה.
סבתא כילדה
סיפור ילדותה של סבתי ברומניה ותהליך העליה לארץ ישראל

עלייה לארץ
סבתא קטי סיווני והנכדה ליהיא סידס.
 
נולדתי בתאריך 2.4.48 בעיר טימישוארה שברומניה. להורים טרודי ובונדי איווני. בבית החולים פרטי הני היים .
רוב יהודי העיר נולדו שם. הייתי בת ראשונה במשפחה ולכן השמחה הייתה גדולה. הורי התמידו בחינוך יהודי למרות האווירה העוינת מסביב. הייתה אפליה נוראית ומתמשכת.

על מנת לקבל תפקידים במופעים בגנים ובבית הספר נאלצנו לשחד את צוות המורים. ובהסתרה תמידית חגגנו את חגי ישראל ולכן חגגנו את פסח וראש השנה בלבד. כל חברותי היו נוצריות.

1957- קיבלנו הודעה משלטונות רומניה שבשל היותנו  יהודים יש לנו אפשרות להגר לארץ ישראל ובתמורה להשאיר את כל רכושנו המשפחתי לשלטונות רומניה. הכוונה שצריך לחתום על וויתור הבתים, מקומות עבודה, ועובדים עצמאיים  כמו שהיו הוריי הצטרכו למסור לשלטונות גם את בתי החרושת, ואת כל הכסף.בנוסף התבקשנו לוותר על האזרחות הרומנית לאלתר. הגשנו בקשה לעלייה לארץ. תוך ארבעה חודשים קיבלנו אישור יציאה עם הסבר שבאפשרותנו כל מה שמותר לקחת הוא 60 קילו פר ראש לכל הורה.

בשנת 1961, הגענו לארץ באמצעות אוניה ושמה אנוטרייה שיצאה מנמל נאפולי שבאיטליה. העלייה לארץ הייתה קשה מאוד ומטלטלת הן להורים והן לילדים. ברגע הגעת הספינה לנמל חיפה חייבו אותנו להחליף את שמותנו לשמות עבריים. שמי ברומניה היה אקטרינה  וכשהגענו לארץ החלפתי לאסתר.

התחלנו חיים חדשים ללא שפה וידע מה מחכה לנו בארץ חדשה. הכניסו אותי ואת אחי לכיתות רגילות ללא הבנת השפה עקב זה שהייתה עלייה גדולה באותה התקופה. הקימו בבתי הספר אולפנים לעולים חדשים ללמידת השפה. לאט לאט הבנו והשתלבנו יפה מאוד בחיינו החדשים.

 
העשרה 
טימישוארה שברומניה: "שם עיר הולדתה של סבתי ברומניה. תחת השלטון הרומני שהתחיל בפועל בשנת 1920, בין השנים 1941-1935 התקיימה ישיבה אורתודוקסית חדשה בהנהגת הרב אשר יונה וינברגר. אחד הרבנים הספרדים, הרב יצחק צבי סופר, היה בוחן את התלמידים כל שבוע בפני נציגי הקהילה כדי לעקוב אחרי התקדמותם. רבי יצחק צבי סופר שרד את השואה ונודע כרב מטמשוואר. ספרו שו"ת מספר הסופר ישנן תשובות הלכתיות לניצולי שואה, וביניהן התרת נשים עגונות לנעדרים בעקבות השואה, גביית עדויות על השואה, ועוד‏. לאחר מלחמת העולם הראשונה התפתחה בטימישוארה קהילה חסידית גדולה, מחצרות חסידות ויז'ניץ חסידות דעש וגם חסידות מקומית חסידות טמשוואר אחד מענפי חסידות נדבורנה". ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

טימישוארה
שם עיר הולדתה של סבתי ברומניה. תחת השלטון הרומני שהתחיל בפועל בשנת 1920, בין השנים 1941-1935 התקיימה ישיבה אורתודוקסית חדשה בהנהגת הרב אשר יונה וינברגר. אחד הרבנים הספרדים, הרב יצחק צבי סופר, היה בוחן את התלמידים כל שבוע בפני נציגי הקהילה כדי לעקוב אחרי התקדמותם. רבי יצחק צבי סופר שרד את השואה ונודע כרב מטמשוואר‏[4] בספרו שו"ת מספר הסופר ישנן תשובות הלכתיות לניצולי שואה, וביניהן התרת נשים עגונות לנעדרים בעקבות השואה, גביית עדויות על השואה, ועוד‏. לאחר מלחמת העולם הראשונה התפתחה בטימישוארה קהילה חסידית גדולה, מחצרות חסידות ויז'ניץ חסידות דעש וגם חסידות מקומית חסידות טמשוואר אחד מענפי חסידות נדבורנה.

ציטוטים

”התחלנו חיים חדשים ללא שפה וידע מה מחכה לנו בארץ חדשה“

הקשר הרב דורי