מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייה לארץ ישראל של סבא פטר וסבתא מרים

סבתא מרים ואילון
סבא פטר ז"ל ואילון
ספורטאים מצטיינים מחליטים לעלות לישראל

שמי אילון פריד ואני לומד בכיתה ה' בבית ספר רעות במועצה אזורית מנשה. אני מאוד אוהב גלישה ופארקור וחובב קומיקס מושבע.

אילון חוגג יום הולדת בחוג הגלישה 

תמונה 1

סבא פטר פריד ז"ל וסבתה מרים הכירו ברומניה כאשר שניהם למדו חינוך גופני, סבא פטר ז"ל היה אתלט מצטיין וסבתא מרים הייתה מתעמלת תחרותית ואף זכתה בתחרויות רבות והייתה אלופת רומניה. סבא פטר וסבתא מרים הכירו באוניברסיטה כאשר למדו תואר ראשון בחינוך גופני. לאחר מספר חודשים החליטו להינשא, סבתא מרים לא הייתה יהודייה ולכן התגיירה ובשנת 1974 החליטו לעלות לארץ ישראל ולהשאיר את הוריהם ברומניה.

בישראל סבא וסבתא הגיעו לנהריה ואחרי כמה חודשים באולפן, אשר שם למדו עברית, נולד אבא שלי רוני פריד. לאחר מספר שנים סבא פטר הפך למורה לספורט ולמנהל מחלקת הספורט בעמק חפר ואילו סבתא מרים עבדה כמורה לספורט כל חייה בביה"ס האזורי רופין שבעמק חפר, שם היו התלמידות צוחקות על המבטא ההונגרי הכבד שלה.

בתחילת שנות ה-80 אימא של סבא פטר, אנה פריד, גם עלתה לארץ מרומניה וחייה בעיר חולון יחד עם בן זוגה ג'ורג' יעקבוביץ. בשנת 2002 במהלך ליל הסדר אנה פריד וג'ורג' יעקבוביץ נהרגו בפיגוע במלון פארק יחד עם אח של סבא פטר, אנדרי פריד, ואשתו אדית פריד.

סבא פטר וסבתא מרים התגרשו בסוף שנות ה- 90. סבא פטר עבד בהונגריה ורומניה הרבה מאד שנים, חזר לארץ אך נפטר ברומניה בשנת 2018. סבתא מרים חייה בפרדסיה באושר נהנית מישראל ומהפנסיה ואני לא רואה אותה הרבה כי היא כל הזמן טסה.

אח של אבא שלי גר באמריקה במדינת וירג'יניה. יש לו שלושה ילדים וסבתא מרים טסה לעזור לגדל את הילדים וכשהיא נמצאת בארץ היא לוקחת אותנו ליום כיף. אנחנו אוהבים לצאת איתה כי היא לוקחת אותנו לסרט, לאופרה בתל-אביב וגם לג'מפארק. כמובן שתמיד אוכלים במסעדה יחד.

ארוחת בוקר עם המשפחה ועם סבתא

תמונה 2

הזוית האישית

אילון: היה מאוד מעניין לשמוע ולתעד את הסיפורים של המשפחה שלי מהעבר הרחוק והקרוב.

סבתא מרים: זאת הייתה הזדמנות נהדרת לתעד את סיפור המשפחה שלנו ולהעביר אותו לדור הבא.

מילון

גיור
אדם שממיר/הופך את הדת שלו ליהדות

עליה
הגירת יהודים למדינת ישראל

ציטוטים

”סבא פטר ז"ל היה אתלט מצטיין וסבתא מרים הייתה מתעמלת תחרותית ואף זכתה בתחרויות רבות “

הקשר הרב דורי