מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייה לארץ ישראל מאלג'יריה

אני וסבתא
חתונה של סבתא וסבא
על עליה לארץ וכל התלאות שעברנו, על המעברה והשיכון, בית הספר המשחקים

הקדמה

אני אליס משתתפת בתוכנית הקשר הרב דורי, בבית החינוך אישי יצחק נבון ברחובות, יחד עם נכדי שגיא תלמיד כיתה ה'.

ארץ מולדתי

נולדתי באלג'יריה' בעיר אוראן בשנת 1951 הורי נולדו במרוקו הם הכירו בעיר אוראן, נישאו ונולדו להם שלושה ילדים: אחי מוריס אחותי זוזיאן ואני אליס. אחיי למדו בבית הספר ואני הייתי אמורה להיות בגן. אז פרצה מלחמת האזרחות, הערבים נגד הצרפתים, היהודים פחדו וברחו לצרפת ומשם התחילו לעלות לארץ ישראל.

בשנת 1956, אנחנו היינו במרסיי, שם עלינו לאנייה ומשם לארץ ישראל. הגענו לחיפה ומחיפה נסענו במשאית למעברה.

החיים במעברה

כשעלינו הגענו לחיפה ומשם לגן-יבנה. גרנו בצריפים. השירותים והמקלחת הם היו  בחוץ גם המטבח היה בחוץ.  אימא הייתה מבשלת על פתילייה. היו לנו מיטות של הסוכנות מברזל שקיבלנו. הוריי עבדו בקטיף כותנה ובחקלאות.

אני למדתי בבית ספר סיני ממלכתי דתי שבגן יבנה עד כיתה ח'. בכיתות ו'-יא' למדתי בגבעת וושינגטון שבחבל קיבוץ יבנה.

בחופשים היינו עם חברות שלי הולכות לעבוד בקטיף במושב הדרום קרוב לגן-יבנה. היינו מקבלים כסף וקונים לנו בגדים. אחריי שנתיים שגרנו במעברה לשיכון.

תמונה 1

 

המעבר לשיכון

בשנת 1959, עברנו לשיכון בשכונה חדשה בגן –יבנה.

למדתי בבית ספר יסודי – סיני למדתי עד מכיתה א'–ח' לא היתה חטיבת ביניים. בבית לא היתה טלוויזיה ולא טלפון, רק רדיו. היה מקרר עם בלוק קרח שהיינו קונים. לא היה גז, הייתה פתיליה היינו קונים נפט. היה עגלון שמכר נפט לכל השכונה. מאוחר יותר אחי עבד ועזר לקנות מוצרי חשמל שהיו באותה תקופה.

תמונה 2
תמונה 3

תמונת מחזור בית הספר היסודי גן יבנה

תמונה 4

סיום התיכון ותחילת העבודה

אני למדתי בביה"ס התיכון הדתי לבנות, חבל יבנה, גבעת ושינגטון מחזור ז' תשכ"ט. למדתי מכיתה ט'-יא'. היה לנו אוטובוס אזורי שהיה לוקח אותנו מהבית לבית הספר. למדתי עד כיתה יא. בחופש השנתי עבדתי בתדיראן סוללות.

תמונת מחזור בית הספר התיכון: 

תמונה 5

חתונה

בקריית עקרון היה מפעל, שם הכרתי את בעלי משה. אחרי שנה שיצאנו התחתנו. עברנו לגור ברחובות שם נולדו הילדים: איציק, רונית ומיטל. אני לא עבדתי, גידלתי את הילדים יותר מאוחר שהילדים גדלו, התקבלתי לעבודה בתעשייה האווירית מל"מ שבבאר יעקב. שם עבדתי 28 שנה.

תמונה 6

תמונה 7

עץ המשפחה שלנו

תמונה 8

משפחה (ההורים של שגיא)

איציק, למד חשמל בבית ספר תיכון אורמת עד כיתה י"ב. אחר כך התגייס לצבא ושירת בבסיס כנף 2 שלוש שנים. אחרי הצבא למד במכללה תוכנה. אחר כך התחיל לעבוד בתור איש תוכנה.

לאיציק היה חבר בשם דוד ולו אחות שקוראים לה הלן. איציק והלן הכירו, התאהבו והתחתנו. ונולדו להם שלושה ילדים: אני שגיא, עומר ואיתן.

תמונה 9
תמונה 10

תמונה 11

הכנו סרטון קצר על העבודה המשותפת במהלך פרוייקט הקשר הרב דורי – מומלץ לצפייה:

 

מצורפת המצגת שלנו – הסיפור שלנו –  שגיא וסבתא אליס בפרוייקט הקשר הרב דורי:

 

הזוית האישית

סבתא אליס: נהניתי לעבוד עם שגיא ולהכיר אותו יותר לספר לו על המשפחה, העליה, המעברה והמשחקים ששיחקנו. לא היתה טלויזיה ומחשבים שיש היום.

למדתי על שגיא שכשיש עוגיות הוא לא רואה בעיניים צריך כל הזמן להכניס אותו לתלם… אני מאחלת לשגיא שיהיה תלמיד טוב ויגשים את מה שהוא רוצה להיות שיהיה גדול.

הנכד שגיא: אני נהניתי לעבוד עם סבתא ולמדתי עליה דברים שלא ידעתי על העלייה והילדות שלה. למדתי שסבתא יותר טובה במחשבים ממה שחשבתי. אני מאחל הרבה בריאות לך ולסבא ואריכות ימים.

מילון

פעם הכל היה ממש שונה.
פעם זה לא כמו היום

ציטוטים

”פעם לא היו מחשבים וטלוויזיות והכל היה שונה השירותים היו בחוץ לא כמו היום. “

הקשר הרב דורי