מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה והקליטה של דוד דיין

סבא, סבתא ואני עובדים על הסיפור
תעודת עלייה עם תמונות המשפחה של סבא דוד
קשיי הקליטה במושב ובארץ בכלל

שמי דוד דיין ואני גר במושב אליפלט בגליל העליון.

אֱלִיפֶלֶט הוא מושב ברמת כורזים מדרום לראש פינה, בתחום המועצה האזורית מבואות החרמון. במושב מתגוררות כ-140 משפחות דתיות העוסקות בחקלאות ובתיירות (צימרים).היישוב הוקם בשנת 1949 ככפר עבודה זנגריה א’ על אדמות הכפר הערבי הנטוש זנגריה, על ידי עולים מתימן במסגרת תנועת המושבים. בשנת 1951 עזבה האוכלוסייה התימנית והמעברה הפכה למושב שבו התיישבו עולים מצפון אפריקה,(טריפולטאים, מרוקאים, תוניסאים ומעיראק), במושב מקימים תפילות בשני בתי כנסת. שם המושב הוא מהמקרא ומוזכר בתנ"ך כאחד מבניו של דוד המלך,

בשנת 1954 עליתי ממרוקו, עם משפחתי, שמנתה 9 נפשות. לילה אחד, העירו אותנו בבהילות, הלבישו אותנו, ולקחו אותנו למפגש עם  עולים נוספים שבקשו לעלות לארץ ישראל. לקחו את כולנו למחנה בשם "קון דרנס" ומשם העלו אותנו על אונייה, למחנה מעבר בעיר מרסיי שבצרפת. שהינו במחנה שלושה חודשים, ושם למדנו עברית ושירי ארץ ישראל. במחנה גם סיפרו לנו סיפורים מישראל. כשהגענו לארץ, העלו אותנו על משאיות, הורידו אותנו במושב אליפלט שבגליל העליון, ואמרו לנו שזה ביתנו החדש. גרנו בצפיפות רבה, היינו 9 נפשות בבית של 2 חדרים, ללא חשמל, ללא מים בבתים, וללא כבישים. כשהייתי בכתה ג', הצטרפתי לבית הספר באליפלט, בו  למדתי עד כיתה ח'.  מכיוון שהיינו משפחה מסורתית, את התיכון עשיתי בכפר הנוער הדתי, שבכפר חסידים. בגיל 18 התגייסתי לחיל הים, במסגרת גדנ"ע -ים.  השתתפתי בשלוש מלחמות: מלחמת ששת הימים, מלחמת יום הכיפורים ומלחמת שלום הגליל.

הזוית האישית

סבא דוד: הקשר הרב דורי העצים את הקשר ביני לבין הנכד היקר יותם, והחזיר אותי שנים אחורה לימי הילדות והעלייה.

הנכד יותם: לפי דעתי תוכנית הקשר הרב דורי היתה מהנה, היה כיף לפגוש את סבא וסבתא במפגשים הכיתתיים. והייתה לי הזדמנות ללמוד על העבר של המשפחה שלי. הטיול בבית התפוצות היה מעניין מאוד, אבל חבל שסבא וסבתא שלי לא יכלו להגיע.

מילון

גדנ"ע ים
גדנ"ע ים הוקם ב-1949 על ידי זאב פריד במטרה לאמן בני נוער בשיט וימאות, כהמשך טבעי של האגודות הימיות, שחלקן פעלו במחתרת בתקופת טרום המדינה.

ציטוטים

”העלו אותנו על משאיות והורידו אותנו במושב אליפלט ואמרו לנו שזה ביתנו החדש.“

הקשר הרב דורי