מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייה וצבא

התמונה צולמה ביום הסבים בבית הספר
התמונה צולמה באוסטריה
תקופת הצבא והעלייה בחיים של סבא

סיפור חיים-סבא משה

נולדתי בגרמניה, בשנת 1948, להורים שרידי שואה.

עלינו לארץ ישראל באנייה "הרצל" בשנת 1949.

תמונה 1
אוניית_המעפילים_תיאודור_הרצל

עברתי מסלול רגיל של עולים שכלל מחנה עולים ליד חיפה.

הלימודים: במהלך השנים הראשונות עברנו מספר דירות וישובים. בקריית חיים גרנו בדירת חדר ושם למדתי בבית ספר "גורדון" עד לכיתה ח'. לאחר מכן עברנו להתגורר בקריית ים, שם למדתי בבית הספר "רודמן" עד לכיתה י"ב. בשנה זו גם הצטרפתי לתנועת "מחנות העולים".

הצבא

עם סיום בחינות הבגרות באוגוסט 1966 התגייסתי לצבא והתחלתי קורס טייס. משם, "הוצנחתי" לקורס צוללן ושירתתי 5 שנים בצוללות. באותה תקופה נישאתי לחנה סבתך.

בבקו"מ (בסיס קליטה ומיון), לאחר ה"מנה" הרגילה של חיסונים, בדיקות ומבדקים הופניתי כמועמד לקורס טייס. לקח לי בדיוק יומיים לחזור לבקו"מ. פניתי לביתן חיל הים וביקשתי להתנדב לצוללות. לאחר סדרה ארוכה ונוספת של מבדקים, בדיקות ובחינות נשלחתי לטירונות חי"ר.

הדבר היפה בטירונות היה מדי חי"ר עם כומתה של חיל הים. הטירונות נערכה כולה בשדה וכשסיימנו הועברנו לבסיס חיל הים בחיפה לטירונות ים. עם סיום טירונות הים החל קורס צוללן. זהו קורס ארוך וקשה שדורש מאמצים גופניים ונפשיים.

בקורס צוללנים למדנו תפעול של צוללות מסוג S וT במקביל גם הגברנו את כושרנו הגופני באמצעות ריצות לאורך החוף, הפלגות בסירות גומי ועוד. עם סיום קורס צוללן התחלתי את ההכשרה המקצועית-בחרתי בסונאר (האזנה תת מימית) עם סיום קורס הסונאר (סוף סוף) הגעתי לשייטת הצוללות.

התחלתי את שירותי על הצוללת רהב. במשך השירות שירתתי גם בצוללת תנין ובצוללת דולפין. את השירות בצוללת דולפין התחלתי עם צוות ההבאה שתוכנן להביא את הצוללת לארץ. כאשר הגענו לאנגליה לקבל לידנו את הצוללת פגשנו את חברינו שהיו בצוות הבאת הדקר לארץ.

תמונה 2
הצוללת דקר לפני היציאה לארץ

 

הקשר שלי לצוללת דקר

השתתפנו בטקס הפרידה עם הפלגת הדקר לארץ ומיד עם סיום ההכנה של הדולפין להפלגה לארץ יצאנו בעקבות הדקר. מספר ימים לפני סיום ההפלגה נודע לנו על העלמות הדקר, ומיד השתתפנו במסע החיפושים. לאחר מספר ימים חזרנו לארץ לזמן קצר ושוב יצאנו לחיפושים. באותה תקופה הייתי במחזור הצוללנים הגדול שהיה עד אז. רוב חבריי למחזור היו בצוות הדקר ונעלמו יחד עם הצוללת.

כשסיימתי את השירות למדתי הנדסאי אדריכלות. בתקופה זאת נולדה ביתי הראשונה אורית, אמך. לאחר מכן נולדו ערן, דודך, וקרן ,דודתך. את רוב שנות עבודתי עשיתי ברפאל והיום אני גמלאי ונהנה מהזמן החופשי.

הזוית האישית

למדתי המון על חייו של סבא שלי,על תקופת השירות שלו בצבא ועל העלייה לארץ ישראל

מילון

אין
אין

ציטוטים

”את רוב שנות עבודתי עשיתי ברפאל והיום אני גמלאי ונהנה מהזמן החופשי.“

הקשר הרב דורי