מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייה והתיישבות

סבא יוסי טהורי והנכד הלל אשחר
יוסי בשרות הצבאי בגולני
הדרך מטהרן לישראל

ילדות

שמי יוסף טהורי, נולדתי ברובע היהודי בטהרן, פרס באוגוסט 1945. כשהייתי בן 6 ההורים החליטו לעלות לארץ. מכרנו את כל רכשנו במחיר אפסי והסוכנות היהודית שיכנה אותנו: זוג הורים, סבתא ושבעה ילדים בגילאים 6 עד 15 בבית העלמין היהודי בטהרן. לאחר מספר חודשים הגיעו אוטובוסים והסיעו אותנו עם כל מטלטלינו לכיוון טורקיה. זה היה בחודש ינואר 1952, בשיא החורף. במשך מספר ימים נסענו ובלילות ישנו במרתפים. לאחר מכן הגענו לנמל בטורקיה והפלגנו לכיוון ישראל. כשהגענו לישראל עגנו בנמל חיפה, ירדנו מהאנייה ו"קיבלו אותנו" בטיפול די.די.טי. ישנו במשאית לאחר שחיטאו אותנו וסיפקו לנו מיטות ברזל, מזרוני קש ושמיכות צמר. הגענו לשכונת חלסה בקריית שמונה ולאחר מספר חודשים אבא שלי קנה מגרש קטן 250 פיק ששווה ל-130 מטר בשכונת התקווה. עברנו מקריית שמונה והקמנו שם אוהל מהשמיכות של הסוכנות על הקרקע שהייתה מלאת אבק. הכנסנו את מיטות הברזל והמזרנים לאוהל וזה היה ביתנו, עד שאבא שלי בנה חדר, גגון, שירותים, מקלחון ומטבח קטן. כך גרנו מספר שנים.

נעורים עד הצבא

בגיל 13 עזבתי את בית הספר ויצאתי לעבוד כנער שליח על אופניים כדי לעזור בפרנסת המשפחה. המשכתי את הלימודים בבית הספר בשיעורי ערב וכך סיימתי ללמוד בבית הספר היסודי. עד הגיוס לצבא עבדתי בעבודות מזדמנות ובערב השלמתי את לימודי כיתות ט' ו-י'.

בשנת 1962, בגיל 17 גויסתי לצה"ל, שירתי בגדוד 12 שבחטיבת גולני.

תמונה 1

החתונה

בקיץ 1978 הכרתי את סבתא יפה, דרך חבר משותף שנתן לי את מספר הטלפון  שלה.  קבעתי להיפגש איתה. ויצאנו לבילוי במועדון המערה ביפו. בראש השנה וסוכות יצאנו לחופשות משותפות בטבריה ואזור הצפון. בפברואר 1979 סבתא נכנסה להריון ואני הצעתי לה נישואים בבילוי משותף בבית שלי. למחרת טסתי לחו"ל וחזרתי אחרי שבוע ואז קבענו תאריך חתונה ב– 17.4.1979. החתונה נערכה בגינה בוילה בערב. מספר המוזמנים היה כ-220 איש. התפריט היה מגוון: סלטים, מאכלים פרסיים ועל האש. המוזיקה הושמעה בטייפ,  בקסטות של שירים מזרחיים ופרסיים. האורחים שרו שירים בפרסית עתיקה ורקדו ריקודי בטן פרסיים.

תמונה 2
יפה ויוסי בצעירותם

אהבה

האהבה הגדולה שלי היא למשפחתי, נכדיי, ילדיי, אשתי יפה, ולבסוף אני. בנוסף, יש לי אהבה למולדת, למורשת עם ישראל, לטבע, הים, החי והצומח. אני מאמין באהבה לכל אדם, באשר הוא אדם ללא הבדל צבע, דת, גזע ומין.

תמונה 3
מתנה להלל הנכד הבכור.

סבא יוסי מספר על אהבה

הזוית האישית

סבא יוסי: אני הרגשתי שהלל ואני התקרבנו יותר במהלך התכנית.

הנכד הלל: היה לי כיף ומאוד מעניין ללמוד דברים חדשים על סבא שלי

מילון

הסוכנות היהודית
הסוכנות דאגה וטיפלה בנושא העלייה היהודית מהגולה

DDT
חומר חיטוי ובן גוריון חשב שאם ירססו בו את העולים הוא יחטא כדי שלא יפיצו מחלות

ציטוטים

”האהבה שלי היא לכל אדם באשר הוא ללא הבדל צבע, דת, גזע ומין.“

הקשר הרב דורי