מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייה והגשמה, שלמה תנעמי מנהל בית חולים במחנה הגאולה

אופק ושלמה תנעמי המדהימים
ארכיון המדינה - מחנה הגאולה
עברתי הכשרה כ"אח", קודמתי ועם הזמן הפכתי לאחראי ואף למנהל בית החולים

בשנת 1944 עזבתי את צפון תימן ברגל, הדרך נמשכה כחודש ימים ובאותה שנה הגעתי לדרום תימן שאז עוד הייתה בשלטון בריטי!.

לאחר המסע התגוררתי בעיר "שייח עותמן". לאחר חודש נציגי  ארגון ה"ג'וינט" העבירו אותי למחנה פליטים בעיר עדן, שהיה בשלבי בנייה, שם המחנה – "חאשיד" ובעברית נקרא מחנה גאולה.

מתוך בלוג ארכיון המדינה – מחנה הגאולה

תמונה 1

שבועות ספורים לאחר מכן לקחו את כל הילדים בגילאי 10-13 מהמחנה והעלו אותם באנייה לארץ ישראל. אני הייתי קצת מעל גיל 13 אבל נראיתי בוגר יותר ולכן נלקחתי לעבוד בבית החולים במחנה הגאולה. עברתי הכשרה בתור "אח", מכיוון שהייתה בעיית מצבת כח אדם בבית החולים של המחנה קודמתי אף יותר והתחלתי לבצע ניתוחים קלים ועם הזמן הפכתי לאחראי ואף למנהל בית החולים!!! בתקופה זו התבגרתי ממש.

עד פברואר 1949 הפסקתי לעבוד בבית החולים בגלל דבר אחד שחלמתי עליו ימים ולילות – לעלות לארץ ישראל, אך היה לי תנאי להעלות איתי עוד 50 חולים לארץ שהיו באחריותי המלאה ואכן משאלתי התגשמה, עליתי לארץ עם החולים שלי.

לאחר עלייתי לארץ, נחתנו בלוד ומשם העבירו אותי למחנה עתלית. מיד התחלתי לעבוד במרשם התושביםבאמצעות הסוכנות היהודית.

הועברתי אחר כך למחנה עין שמר ולא הפסקתי לעבוד בסוכנות היהודית. משם הועברתי לעיר הנפלאה "הרצליה", התחלתי לעבוד בדואר כדוור ובהמשך בבנק הדואר. בשנת 1964 נבחרתי למזכיר אגודת פועלי הבניין ולאחר מכן, למזכיר ענף המלונאות. בשנת 1981, נבחרתי למזכיר ההסתדרות לתקופה של 4 קדנציות,

היום, כבר 20 שנים, אני עומד בראש העמותה למען הקשישים בהרצליה שנותנת שירותים לאלפי גמלאים בהתנדבות!

אופק ושלמה תנעמי המדהימים מתעדים סיפור

תמונה 2

העשרה

יהדות תימן: "יהדות תימן היא קהילה יהודית עתיקת יומין. על פי החלוקה המכנסת את מרבית קהילות היהודים יוצאי אירופה תחת הכותרת "אשכנזים", ואת קהילות צפון אפריקה, הבלקן, פרס והמזרח התיכון כ"ספרדים", יש לראות את קהילת היהודים יוצאי תימן כקהילה נפרדת ושלישית בגודלה".

מחנה הגאולה: "בשנת 1948, טרם הקמת המדינה, כבר היו בארץ 35,000 יהודים תימנים שהיוו כ-40% מכלל בני העדה (מבין עדות ישראל, זהו האחוז הגבוה ביותר). כ-5,000 יהודים נוספים ניסו לעלות לארץ, אך הבריטים עצרו אותם והם נשלחו למחנה "גאולה" בעדן".

ארגון ה"ג'וינט": "ארגון עולמי. הג'וינט (אנגלית: Joint או JDC), או בשמו המלא: American Jewish Joint Distribution Committee, הוא ארגון צדקה יהודי אמריקאי שנועד לסייע ליהודים באשר הם. הוקם בט' בכסלו תרע"ה, 27 בנובמבר 1914. הג'וינט פועל להצלת יהודים הנתונים תחת איום". ( ויקיפדיה)

בלוג ארכיון המדינה – בלוג, ישראל הסיפור המתועד , תמונות וסיפורים מהעלייה מתימן

 תשע"ו

מילון

ג'וינט - ארגון
ארגון עולמי. הג'וינט (אנגלית: Joint או JDC), או בשמו המלא: American Jewish Joint Distribution Committee, הוא ארגון צדקה יהודי אמריקאי שנועד לסייע ליהודים באשר הם. הוקם בט' בכסלו תרע"ה, 27 בנובמבר 1914. הג'וינט פועל להצלת יהודים הנתונים תחת איום.

יהדות תימן
יהדות תימן היא קהילה יהודית עתיקת יומין. על פי החלוקה המכנסת את מרבית קהילות היהודים יוצאי אירופה תחת הכותרת "אשכנזים", ואת קהילות צפון אפריקה, הבלקן, פרס והמזרח התיכון כ"ספרדים", יש לראות את קהילת היהודים יוצאי תימן כקהילה נפרדת ושלישית בגודלה.

ציטוטים

”הצטרפתי לבית החולים והוכשרתי כאח ובגיל 17 אף הייתי מנהל בית החולים“

”20 שנים, אני עומד בראש העמותה למען הקשישים בהרצליה שנותנת שירותים לאלפי גמלאים בהתנדבות“

הקשר הרב דורי