מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייה בספינת דייגים

אני וסבתא
סבתא
מסע מפרך בספינת דייגים מתוניס לארץ וגרוש לקפריסין

שמי עליזה גלמידי בת 73 בת לאסתר וחיים, נולדתי בטוניס בשנת 1939

עליתי לארץ בשנת 1948, הייתי אז בת 3, וגרנו ברחוב יפו בחיפה. בילדותי למדתי בבית ספר "מוריה" חיפה הכרתי את סבא בחיפה. הכיר ביננו מרקו אח של סבא. התחתנו כשסבא היה בגיל 23 אחרי הצבא ואני הייתי בת 17 ילדתי ארבעה ילדים את הראשון בגיל 19 והאחרון בגיל 31. הפכתי לסבתא בגיל 38 .

סבא היה בצבא נהג זחל"ם שמנקה בדרך מוקשים. סבא נלחם ממלחמת סיני עד שיצא מהצבא ונלחם כמעט בכל מלחמות ישראל. סבא עלה לארץ בשנת 1949, הוא נולד בטורקיה

סיפור ילדותי

נולדתי בטוניס בחקלווד בגיל 3 עלינו לארץ בקום המדינה היו תנאים מאוד קשים העוני היה מאוד גדול והיה לי קושי עם העוני אבל העוני חיזק אותי וכיום אני יודעת להסתדר עם כל דבר ולהעריך כל דבר וגם אני לא מודרנית לא אכפת לי כי אני יודעת להסתדר ולהסתפק במועט. יש לי אוסף של חפצים ישנים בגינה וכל מי שרואה את הגינה שלי מתלהב כל מה שזורקים אני יודעת  לעשות ממנו יצירת אומנות .גני ילדים באים  לטייל ולהצטלם בגינה שלי .

עליתי לארץ בספינת דייגים היה לנו  מאוד מאוד צפוף האנגלים באותה תקופה עדיין שלטו בארץ ולא נתנו לנו להיכנס. הם גרשו אותנו לקפריסין  היינו שם שנה. בדרך מתוניס ביקשו מאתנו  שנזרוק  הכול את כל הרכוש המסמכים והתמונות בכדי שלא יחזרו אותנו לטוניס וכך נצליח  לעלות לארץ ישראל . התנאים בקפריסין היו קשים החום היה בלתי נסבל ותינוקות רבים מתו בגלל הקשיים הרבים לאחר מלחמת השחרור נתנו לנו להיכנס לארץ בחיפה שהיו בה מלא ערבים עד מלחמת השחרור נשארה ריקה הם ברחו ועזבו בתיהם הבתים היו ריקים וכול אחד היה יכול לגור איפה שהוא רצה וכך התחלנו לגור בחיפה

 

סבתא מזל מספרת שנולדה במרוקו בשנות הארבעים

הזוית האישית

בארי משתתף בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתא עליזה גלמידי.

מילון

זחל"ם
זחל"ם M3 שהיה בשירות צה"ל זחל"ם, ראשי תיבות של "זחלי למחצה" (מאנגלית: Half-Track), הוא כלי רכב אזרחי או רכב קרבי משוריין המונע באמצעות שני זחלים מאחור וזוג גלגלים בחזית להיגוי. מערכת המזקו"ם (מערכת זחלים, קפיצים ומרכובים) בירכתיים משמשת להנעת הרכב ומאפשרת את העבירות המיוחדת שלו.

ציטוטים

”אני יודעת להסתדר ולהסתפק במועט.“

הקשר הרב דורי