מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייה בלתי לגאלית

המקום שאני אוהב הוא אולם הספורט
ליאת הנכדה של סבא יעקוב ואמא רוחל'ה
זה ניצחוננו על כל אלו שניסו להשמידנו

הסיפור המשפחתי שלנו מתחיל בעיר בשם גרודנה אשר נמצאת כיום בלרוס.

להוריי ילידי גרודה היו חיים עשירים ומלאי עניין ואהבה. שני הורים וחמישה ילדים, סבי מאיר דונסקי ניהל מפעל גדול בגרודה לייצור שייבות (מלטשת) ליהלומים, והם נחשבו לאמידים בחברה היהודית בעירם.

בגיל 25 אבי יעקב דונסקי יצא לטייל עם אימי שרה דונסקי לאורך הנהר בגרודה כשלפתע הגיעו בריונים אשר התנפלו עליו  קראו לו בשמות גנאי ג'ייד  יהדון אנחנו נחסל את כל היהודים  וגרמו לו לחתך בפנים הוא ניצל בנס. כאשר הגיע לביתו וסיפר על מה שקרה, סבי מאיר החליט שהמקום מתחיל להיות מסוכן ליהודים והחליט לחסל את עסקיו ולעלות לפלשתינה א"י שכך נקראה ישראל בזמן שלטון האנגלים.

במשך כחצי שנה בשנת 1933, סבי מאיר תיכנן את עליתו לארץ הוא ארז מעוט מיטלטלין והגיע בדרך בלתי לגלית לחופי חיפה שם פגש משפחה רחוקה שהסכימה  לארח אותו עד אשר יסתדר.

לאחר תקופה, סבי החליט לעלות את המשפחה כולה ארצה, הוא ביקש מאבי יעקב שהיה הבכור לחסל את כל העסקים שלהם ולעלות לארץ, לקח לאבי תקופה נוספת למכור את כל הרכוש ובשנת 1935, הצליח גם הוא להגיע לארץ לאחר תקופה נוספת הם הצליחו  להשיג סרטיפיקט  לסבתא שושנה לאימי ולאחות אבי רחל, שלושה אחים נוספים אחד, חיים, מהם היה פרופסור באוניברסיטה והיה בטוח שלו לא יעונה כל רע ולכן לא הצטרף לעלייה.

בזמן שלטון הגרמני אחת הסטודנטיות שלימד הסתירה את חיים במרתף ביתה לאורך כל תקופת המלחמה, ולאחר תום המלחמה הם התחתנו ועבור לגור בבלגיה והקימו משפחה.

שני האחים משה ויוסף דונסקי, הנוספים שהיו ספורטאים וייצגו את גרודנה באליפות ארציות היו בטוחים שלהם לא יעונה כל רע, וכפי שאנחנו יודעים  נעלמו עקבותיהם.

לפני כארבע שנים נסענו המשפחה הגרעינית לטיול שורשים בבלה רוס וניסינו לעלות על עקבות שני הדודים משה ויוסף דונסקי , הגענו  לארכיוני  העיריה ושם גילינו רישומים של המשפחה  כגון רשום על תשלומי מיסים של סבי לעירייה במשך מספר שנים. הם כל כך דיקנים ושום מסמך לא נעלם.

חזרנו מאוד נרגשים מכל אשר ראינו אך מאוכזבים מכך שלא גילינו דבר על הדודים שנעדרו.

כשנה לאחר מכן נכדי יצא לטיול בפולין מבית הספר וחיפש מידע כשלפתע גילה בארכיון אינפורמציה על אחד האחים יוסף ובמסמך נכתב שהוא אשתו וילדו נספו בשואה. לדאבוננו לא גילינו מה עלה בגורלו של האח הנוסף.

האושר הגדול שלנו שלאחר השואה ולמרות הניסיון להשמידנו הקמנו משפחה לתפארת שתורמים לפיתוחה וקידומה של המדינה במשפחתנו יש שישה קצינים בצה"ל כמו כן אנשי  חינוך ומנהלת מחקר במחלת הסרטן.

וזה ניצחוננו על כל אילו שניסו להשמידנו!

 

הזוית האישית

מספר: הייתה לי חוויה מאוד מרגשת לעבוד יחד עם נכדי איתי ולהכיר אותו מזוויות אחרות ולגלות עד כמה הוא מתמצא בנושאים כללים, הרבה מאוד סקרנות שואל ומתעניין ואלו צדדים שלא כל כך ידעתי והכרתי אצלו, מאוד נהניתי להשתתף בתכונית כל כך חשובה לדור הצעיר הכרת ההיסטורי המשפחתי שאילולי התוכנית מסופקני אם הנכדים יכלו לספוג ולהכיר לעומק את ההיסטוריה המשפחתית ,גולת הכותרת הייתה הביקור בבית התפוצות, ניהולה של קרן את הפרוייקט היה מדהים.

מאחלת לאיתי נכדי האהוב הצלחה בכל תחום שיבחר ובמיוחד הצלחה בלימודיו בבית ספר דורות במגמת כדורסל הספורט האהוב עליו ביותר, כשחקן מקצועי במכבי צעיר ראשון לציון, והצלחה בהמשך התבגרותו, וכל אשר ירצה לו יהי.

אוהבת מאוד מאוד סבתא רוחל'ה.

מילון

סרטיפיקט
סֶרטִיפִיקָט , היה הכינוי שניתן לאשרת העלייה לארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי. רישיון העלייה חולק על פי מכסות שנקבעו על ידי הבריטים במשא ומתן בינם לבין ההנהלה הציונית, בהסתמך על תקנות הספר הלבן הראשון.

מיטלטלין
זהוא כל רכוש פרטי מוחשי שהוא נייד, זאת בניגוד למקרקעין שהם נכסים לא ניידים. מיטלטלין הם אותם עצמים שאינם נמכרים יחד עם מכירת קרקע, כך למשל, עדר הרועה על חלקת קרקע לא יימכר בעת מכירת החלקה, זאת בניגוד לעצים הנטועים בה והבתים הבנויים עליה. מכאן גם מקורו של המונח הנפוץ במשפט המקובל למיטלטלין: "שאטלס" מצרפתית עתיקה "ראש בקר".

ציטוטים

”אם יש חלום אז אפשר להגשים אותו עם כוח הרצון“

הקשר הרב דורי