מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייה בלתי לגאלית – מסמך אותנטי

תעודת זהות של סבא רבא שלי ענתבי
מסמך התיעוד המקורי שכתב ענתבי
העלאת יהודים מסוריה לישראל בחשאי

דנה חביה משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתה. סבתא סיפרה לה את הסיפור המשפחתי והביאה לה מסמך מקורי של חיים ענטבי שנולד בשנת 1914 בחאלב שבסוריה ועלה לישראל בשנת 1942 חיים היה פעיל עלייה ומהמסמך לומדים על פעילותו ועל התקופה בה נבחר לשליחות להבריח משפחות לישראל.

סיפורו של חיים ענטבי – מסמך התיעוד משנת 1944

"בחודש יולי, שנת 1944 הייתה לי פגישה עם אנשי המוסד לעליה ב', שעל יד הסוכנות היהודית.

בפגישה נוכחו החברים גרישה מכפר גלעדי, אבידוב ז"ל מנהלל, דוידקה נמר ז"ל ואני. השיחה היתה על עליית אנשים מארצות ערב, והתוכנית היתה חלב קמשלי ופתיחת דרך לתורכיה, כדי להוציא יהודים, משפחות וילדים מארצות אלה לישראל. נבחרתי לשליחות זאת כיוון שאני יליד חאלב, ומכיר את רוב הקהילה היהודית, מכיון שעבדתי בבית מרקחת של הקהילה בתוך בית חולים "צדקה ומרפא" של הקהילה היהודית בחאלב. אחרי כן עבדתי בבית המרקחת הכי גדול בחאלב השייך ללאומני גדול ששמו נעמאן ונס. בית המרקחת היה מקום בו התקיימו פגישות של הלאומנים שנקראו: "אלומניין" והמנהיג  שלהם היה איברהים בך הננו.

הסכמתי לקבלת השליחות אחרי לחץ של מפלגת מפאי ועזבתי את מקום עבודתי ואת ביתי עם אשה בהריון ובת בת שנתיים. אחרי שקבלתי את כל ההנחיות נסעתי לביירות, שם פגשתי את יאני אבידב ז"ל וקבלתי ממנו את כל הפרטים ואת הכתובות של הקשר שלנו בחאלב והמשכתי בנסיעתי….."

Antebi 1 Antebi

תמונה 1

"…אחרי האסיפה קרא לי אחד מראשי וועד הקהילה הידועים ושמו יום טוב שמאע ואמר לי: 'תשמע אדון ענתבי, אני שם לב על העבודה שלך ואני מרוצה מאוד מעבודתך וכעת אני רוצה לעזור לך. הם מאיימים עליך אבל תדע, מהיום והלאה כל משפחה זקוקה שאין לה כסף בשביל לנסוע, תשלח אותה אלי, אני אממן אותם ואעזור לכל משפחהשתעלה לארץ ישראל ואל תפחד, וכל דבר שתצטרך תבוא אלי.'

אחרי הסידור הזה התחילו המשפחות להרשם לעלייה. עשינו הסכם עם אחד הגרוזינים שהמכונות שלהם נוסעים לביירות, שכל יום תסע מכונית ובה כחמש עד עשר משפחות עם הילדים לביירות, בלי שהשלטונות ירגישו וגם שלא יעשו רעש. המשפחות היו באות בבוקר מוקדם, יושבים באוטובוס בשקט ומחכים עד שהאוטובוס יתמלא ונוסעים."

הזוית האישית

דנה חביה: חיים ענתבי הוא סבא רבא שלי, במפגשי תכנית הקשר הרב דורי סבתא סיפרה לי את סיפורו המעניין.

סבתא: מאוד נהניתי להגיע למפגשים להכיר את הסבים והסבתות של התלמידים לשמוע על כל מה שעבר עליהם ועל משפחותיהם הביקור בבית התפוצות היה מאוד מעניין והמסיבה בסוף המפגשים הייתה מוצלחת מאוד.

מפגש סיום תכנית הקשר הרב דורי שהיה מוצלח מאוד

תמונה 2

מילון

סליק
מקום שבו מחביאים נשק

ציטוטים

”כל יום שעובר אינו חוזר“

הקשר הרב דורי