מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זוגיות מופלאה של עליזה ויחיאל בן חמו ממעון יום לקשיש במעלות

פעילות משותפת עם התלמידים
עלינו באנייה "ארצה"
יחיאל מספר על העלייה באנייה ארצה

עליזה בן חמו ובעלה יחיאל חברים במעון יום לקשיש במעלות. תלמידי בית הספר אורט מעלות מגיעים בכל שנה לביקורים באופן קבוע ולהם עליזה סיפרה על חייה.

עליזה נולדה בתאריך 15.8.1942, באלג'יריה, בעיר קולומבשה. היא עלתה לארץ בשנת 1956. בעלה יחיאל נולד גם הוא באלג'יריה בעיר חורן, הוא עלה לארץ בשנת 1957.

יחיאל מספר שהם יצאו מאלג'יריה בשנת 1956 והם היו בצרפת במחנה מעבר בשם קונדארנס.

המשפחה הפליגה באוניה בשם "ארצה"

תמונה 1

יחיאל מספר: "במשפחה שלי היו 11 נפשות. הפלגנו באנייה בשם ארצה, במשך שמונה ימים. זו הייתה הפלגה ארוכה והגענו לנמל חיפה. הגענו לקריית שמונה. שמו אותנו בפחונים. השירותים היו בחוץ. גרנו בקרית שמונה שנתיים, אחר כך עברנו לעיר חיפה. המצב לא היה הכי טוב, כי זו הייתה התקופה של התחלת המדינה, לא היו פינוקים".

עליזה מספרת: "הכרתי את בעלי, יחיאל, באירוע, בחתונה משפחתית, רקדנו והתחברנו. אחרי שבועיים התארסנו ואחר כך התחתנו. עד עכשיו ברוך השם 56 שנים אנחנו ביחד. התחתנו בתאריך 20.6.1962. יש לנו בת יחידה שגרה במעלות. זה מה שאלוהים נתן. לבת שלי קוראים מירי ביטון.

הזוית האישית

מורה רחל חורש והסייעת נטשה זליג: הפעילות התקיימה בשיתוף עם מעון יום לקשיש במעלות, המפגשים התקיימו לאורך כל השנה, פעם בשבוע היגיעו תלמידי כתת החינוך המיוחד לבית הקשיש, לארח חברה ולשוחח עם המבוגרים. במהלך המפגשים ראינו את שינוי העמדות של התלמידים כלפי האזרחים הותיקים במעון היום ונוצרו קשרי פתיחות וידידות.

פעילות משותפת במעון יום לקשיש

מילון

העפלה
ההעפלה (המכונה גם "עלייה בלתי-לגאלית" ו"עלייה ב'") הייתה התנועה לכניסה בלתי חוקית של יהודים לארץ ישראל בדרכי הים והיבשה וב-1947 גם בדרך האוויר, אשר אורגנה על ידי היישוב העברי בתקופת המנדט הבריטי משנת 1934 ועד הקמת מדינת ישראל ב-1948 (כניסתם של יהודים לתחומי הארץ באופן בלתי מאורגן החלה מאז מלחמת העולם הראשונה, כאשר הונהג ממשל צבאי בריטי ואף קודם לכן, אך ההעפלה המאורגנת החלה ב-1934)[1]. היא כונתה גם עלייה ב', משום שנעשתה בד בבד עם העלייה החוקית שנמשכה באותה עת על פי תקנות ההגירה החמורות שנקבעו על ידי ממשלת המנדט הבריטית.

ציטוטים

”עד עכשיו ברוך השם 56 שנים אנחנו ביחד“

הקשר הרב דורי