מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עליה מאתיופיה – "לאט לאט ביצה הולכת ברגל!"

ספיר בתכנית הקשר הרב דורי
טגאו איילין
סבא עלה בעלייה אתיופיה בשנת 1992

העליה מאתיופיה של סבא טגאו איילין.

שמי ספיר וונדמגן, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי ורוצה לספר לכם על סבא. לסבא שלי קוראים טגאו איילין.

הוא עלה לאתיופיה מאדיס אבבה. סבא נולד באתיופיה. באתיופיה בילדותו, סבא שיחק במשחקים כמו: 5 אבנים, משחקי חבל, משחקי קלפים ומשחקי גומי. שם הוא עסק בחקלאות, גידל פירות ומכר אותם. בכסף קנה כל המצרכים לבית ולמשפחה. היו לו גם סוסים. הוא התחתן בגיל 18 ונולדו להם 8 ילדים. יש לו שתי אחיות ושלושה אחים. בשנת 1992 הייתה העלייה לאתיופיה וסבא גם עלה לישראל.

דרך העלייה, הייתה קשה מאוד, לקחו להם את הכסף. בלילה הם היו יוצאים בשקט ואם היו רואים אותם היו מחזירים אותם לאתיופיה. סבא שלי אוהב להכין אינגרה וסגה. סגה זה בשר, אבל אכלו את זה רק בשבת בתוספת דבו ובשאר הימים היו אוכלים פרות וירקות.

 תמונה 1

שימְבְּרָה קוֹלוֹ (חטיף גרעיני חומוס שבושלו במים רותחים),

 תמונה 2

כקינוח לאחר הארוחה, או בין הארוחות, נוהגים לנשנש חטיפים ביתיים ומזינים, ללא חומרים משמרים, שאותם מכינה עקרת-הבית מדגנים שונים. לדוגמה: שימְבְּרָה קוֹלוֹ (חטיף גרעיני חומוס שבושלו במים רותחים), סינְדֶה קולו (חטיף גרעיני חיטה), מָשְלָה קולו חטיף תירס קלוי, גרעיני תירס גדולים קלויים על מחבת, גֶבְס קוֹלוֹ (חטיף גרעיני שעורה) או נֶפְרו חטיף קטניות ודגנים מבושלים.

סבא לימד פתגם יפה באמהרית: "קס בקס אנקולל באגרה תהדלצי". שפירושו "לאט לאט ביצה הולכת ברגל!"

העשרה

אדיס אבבה: "אדיס אבבה (אמהרית: ??? ??? (מידע · עזרה), "פרח חדש", אורומו: Finfinne) היא בירת אתיופיה והאיחוד האפריקאי. כעיר עצמאית לאדיס אבבה יש סטטוס כפול: גם עיר וגם כמדינה. באדיס אבבה חיים כ-80 לאומים, הדוברים 80 שפות שונות. כמו כן, יש בה קהילות נוצריות ומוסלמיות. המקום הנמוך ביותר בעיר הוא נמל התעופה הבינלאומי אדיס אבבה בולה שנמצא בגובה 2,326 מטר והמקום הגבוה ביותר הוא הרי אנטוטו שמתנשאים לגובה של כ- 3,200 מטר. אדיס אבבה היא העיר הגדולה והמפותחת ביותר באתיופיה. יש בעיר אוניברסיטה, בתי ספר למוזיקה ואומנות ומכוני מחקר".

תשע"ו

מילון

אדיס אבבה
אדיס אבבה (אמהרית: ??? ??? (מידע · עזרה), "פרח חדש", אורומו: Finfinne) היא בירת אתיופיה והאיחוד האפריקאי. כעיר עצמאית לאדיס אבבה יש סטטוס כפול: גם עיר וגם כמדינה. באדיס אבבה חיים כ-80 לאומים, הדוברים 80 שפות שונות. כמו כן, יש בה קהילות נוצריות ומוסלמיות. המקום הנמוך ביותר בעיר הוא נמל התעופה הבינלאומי אדיס אבבה בולה שנמצא בגובה 2,326 מטר והמקום הגבוה ביותר הוא הרי אנטוטו שמתנשאים לגובה של כ-3,200 מטר. אדיס אבבה היא העיר הגדולה והמפותחת ביותר באתיופיה. יש בעיר אוניברסיטה, בתי ספר למוזיקה ואומנות ומכוני מחקר.

סאלם
שלום

ציטוטים

”"קס בקס אנקולל באגרה תהדלצי" פרושו: "לאט לאט ביצה הולכת ברגל!"“

הקשר הרב דורי