מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עליה מאתיופיה ומסורת אתיופית

במרכז יום לאוכלוסייה מבוגרת
מקוננאט אמנה סבא של יאיר
על העליה מאתיופיה ומסורת אתיופית משפחתית

החיים באתיופיה 

סבא שלי נולד באתיופיה בעיר סימן-מנתה. משפחתו לא הייתה מאוד גדולה. כל משפחה עשתה את כל העבודות לעצמה, הם טיפלו בחיות, אספו קרשים לבניית בתים חדשים, הילדים שמרו על השדה תירס כדי שקיפודים וציפורים לא יהרסו את היבול. הילדים גם הביאו מים מנהר בכדים על הגב ושמרו את המים באדמה כדי לשמור על המים קרירים. נהר היה מאוד רחוק מהבית שלהם וזאת הייתה עבודה קשה מאוד. ילדים גם שטפו כלים, כיבסו בגדים בידיים, ניקו את הבית ובכלל לא התלוננו. סבא שלי עסק בחקלאות ובהכנת בגדים, שמלות לחתונות וליום יום.

העליה מאתיופיה

העלייה מאתיופיה הייתה קשה מאוד דרך סודן. בדרך הוא ומשפחתו מאוד סבלו מהתעללות ומשודדים שהתנפלו וגנבו מהם כסף ,אבל תודה לאל לא הרגו אף אחד כי היה להם שומר לקבוצה שהגן עליהם. בסך הכל לקח להם הרבה זמן, הם הלכו חודשיים ברגל כששמש חמה מעליהם ואין מספיק מים ואוכל. כשהם הגיעו לנקודת המפגש שם חיכו להם עובדי הסוכנות היהודית הם טסו במטוס וכך סבא עלה לארץ. הם נחתו לעיר לוד בשדה התעופה ממנו עברו למרכז הקליטה במעלות תרשיחא. סבא ומשפחתו גרו שם שש שנים ואחרי שקיבלו בית בגבעת אולגה עברו לשם.

מקוננאט אמנה סבא של יאיר

תמונה 1

אינג'ירה

אינג'ירה הוא מאכל לאומי של אתיופים.

תהליך ההכנה:לוקחים קמח מלא ששמו טף. מערבבים עם מים ,נותנים לו לתפוח יום שלם, מוסיפים שמרים, מחכים עוד, מוסיפים מים וקצת אבקת אפיה. מתקבלת בלילה ,שופכים קצת למחבת ,מכסים עם מכסה ומתקבלת אינג'רה שהיא מאוד דומה לבלינצ'ס.

 תמונה 2

אינג'ירה 

לשנו-בונהאני רוצה לספר על משקה המפורסם לשנו-בונהמכינים אותו כך: גרגירי בונה (קפה) מחממים במחבת ומערבבים עד שזה משחיר, טוחנים אותם. מרתיחים מים בקומקום ומערבבים על גרגרים טחונים. מחכים קצת ומשקה בונה מוכן. שותים את המשקה בכלי מיוחד.

תמונה 3

בונה – משקה אתיופי

ההתנדבות שלי 

יאיר במרכז יום לאוכלוסייה מבוגרת

תמונה 4

תמונה 5

העשרה:

מבצע שלמה (י"ב סיוון התשנ"א, 2524 במאי 1991) היה מבצע רכבת אווירית לפינוי המלא של יהודי ביתא ישראל שהתרכזו בעיר אדיס אבבה. במשך 36 שעות 18 קרנפים, מטוסי בואינג 707 של חייל האוויר מטייסת 120 (שנקראה אז "הבינלאומית") וכן 23 מטוסי בואינג של חברת אל על ומטוס אחד של חברת התעופה האתיופית אתיופיאן איירליינס פינו 14,310 יהודים. המבצע נקרא על שם שלמה המלך, אשר על פי המסופר בתנ"ך, פגש את מלכת שבא (ספר מלכים א', פרק י').(ויקיפדיה)

תשע"ו   2016

מילון

אינג'ירה
היא לחם שטוח, עגול וגדול העשוי מטף שהותסס, טעמה חמצמץ ומרקמה ספוגי (מזכירה במרקמה את לחם הלחוח). האנג'רה נפוצה בקרב העמים החבשים ומהווה חלק חשוב במטבח האתיופי, הסומלי והאריתראי.

ציטוטים

”העלייה מאתיופיה הייתה קשה מאוד דרך סודן“

הקשר הרב דורי