מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא שלום שם טוב עולה ממרוקו למעלות

סבי היום
סבי בן 20
עליה ממרקאש שבמרוקו

סיפור עלייה של סבי שלום שם טוב

" אני שלום שם טוב סבא של רון. עליתי לארץ ישראל ממרוקו בשנת 1958, בגיל 13. הגעתי ישר למעלות בתור עולה חדש, מאז ועד ביום אני גר במעלות. אני זוכר שכבר למחרת באו אלינו לבית אנשים מביתר ספר והציעו לי ללכת ללמוד אצלם בבית הספר שהיה בזמנו באזור התעשייה במעלות.

מעלות תרשיחא (ויקיפדיה)

"מַעֲלוֹת-תַרשִׁיחָא היא עיר במחוז הצפון בישראל, קילומטרים ספורים מגבול ישראל-לבנון, 20 קילומטרים מזרחית לנהריה, 20 קילומטרים מערבית לצפת, 15 קילומטרים צפונית לכרמיאל. העיר שוכנת בגליל העליון בגובה של כ-6000 מטרים מעל פני הים. מעלות-תרשיחא הוכרזה כעיר בשנת 1995. ראש העירייה הנוכחי הוא שלמה בוחבוט, המכהן בראש המועצה מאז שנת 1976".

"המתיישבים היהודים הראשונים היו כ-100 משפחות מעולי רומניה, שנשלחו בשלהי 1948 או בתחילת 1949 להתיישב בבתים ערביים נטושים בתרשיחא. בספטמבר 1949 היו בתרשיחא כ-1000 ערבים וכ-130 משפחות יהודיות מעולי רומניה. הסוכנות הטילה חיוב לבצע את כל הרכישות שלהם בצרכניה, אך יהודים רבים העדיפו לקנות תוצרת זולה מהערבים".

מעלות

 

תמונה 1

לאחר כשנה עברתי ללמוד בבית ספר חקלאי. הקליטה לארץ הייתה קשה מאוד אמנם למדתי במרוקו בבית ספר שלומדים בו עברית ובזכות זה הסתדרתי. היינו משפחה בת עשרה ילדים ראיתי שלאבא היה קשה לגדל אותנו ולכן יצאתי לעבוד ולעזור לבית עד גיוסי לצה"ל. את עלייתנו לארץ עברנו במסע קשה וארוך דרך הרבה מדינות (ספרד, איטליה ואנגליה) והרבה ערים שהיו בדרכנו וכל זה היה עם דרכון מזויף.

 סבא בצעירותו

תמונה 2

למען האמת במרוקו היה לנו טוב היו לנו חיים טובים אבל פה בארץ המעבר השפיע על חיינו ועל חיי היום יום שלנו. ברוך השם היום לא רע לי בכלל וטוב לנו בארץ. אחרי הצבא עבדתי בבניין (עבודות בבתים) ולאחר מכן עבדתי במגן דוד אדום במשך 45 שנים עד שיצאתי לפנסיה.

הזוית האישית

רון: נהניתי לראיין את סבי ידעתי עליו דברים שלא חשבתי שהיו לו והיה מאוד מעניין.

מילון

מעלות תרשיחא
המתיישבים היהודים הראשונים היו כ-100 משפחות מעולי רומניה, שנשלחו בשלהי 1948 או בתחילת 1949 להתיישב בבתים ערביים נטושים בתרשיחא. בספטמבר 1949 היו בתרשיחא כ-1000 ערבים וכ-130 משפחות יהודיות מעולי רומניה. הסוכנות הטילה חיוב לבצע את כל הרכישות שלהם בצרכניה, אך יהודים רבים העדיפו לקנות תוצרת זולה מהערבים.

ציטוטים

”הגעתי ישר למעלות בתור עולה חדש.“

הקשר הרב דורי