מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עליה וציונות

סבתא רחל ואור
רחל צועדת במצעד צה"ל
סיפורה של משפחת ארצאלי

הסיפור מתחיל בסבא רבא וסבתא רבא שעלו מרומניה שם הם היו פעילי בית"ר, והגיעו לארץ באוניה מאקס נורדי (סמירנה) בתאריך 14.5.1946 עם 1754 עולים, בעליה לא חוקית ונעצרו במחנה עתלית.

בפעילות של נכדי במחנה עתלית תרמנו עיתון שיצא באותו יום בהוצאה מיוחדת ובו כל שמות העולים.

לסבא רבא קראו יעקב אופנהיים  ולסבתא רבא קראו מרים אופנהיים. מאחר והם היו מאד ציוניים הם החליפו את שם המשפחה לארצאלי. ממחנה עתלית עברו לנתניה לרחוב הס ושם נולדה סבתי לאחר מלחמת יום העצמאות.

סבתי גדלה בנתניה ולמדה בבית ספר איתמר. עד היום זוכרת שברחוב שלהם היה בית חרושת לקרח, ובזמנו קנו בלוק או חצי או אפילו רבע על מנת לשים במקרר לשמירת האוכל. בכיתה א' עברה את מלחמת סיני (עד היום עברה שש מלחמות) וגם את תקופת הצנע היא זוכרת.

בשנת 1968 התגייסה לצבא לחיל הנח"ל וצעדה בצעדת ירושלים השלמה.

בצבא היא הכירה את סבי יוסי ששירת במשמר הגבול והם התחתנו בשנת 1969 בנתניה ועברו לגור בכפר יונה. בשנת 1971 נולדה דודתי טלי, שלה נולדה לאורן בשנת 1998. בשנת 1974 נולדה אימי שנית. לאחר הצבא אימי התגייסה למשטרה ושם הכירה את אבא שלי. הם התחתנו ועברו לגור במושב ינוב ושם אני נולדתי בשנת  2002. כעבור 3 שנים עברנו אמא ואני לגור בכפר יונה ושם סבתא וסבא עזרו לטפל בי. ב-2010 עברנו לגור בצור משה, אמא שחר ואני, ושם נולדה אחותי תהל ב-2011. 

ב-2012 עברתי לבית הספרי היסודי בכר רוסו . 

מילון

בית"ר
"ברית הנוער העברי על שם יוסף תרומפלדור", היא תנועת הנוער והצעירים של התנועה הרוויזיוניסטית לפני הקמת המדינה, ושל תנועת החרות לאחר הקמתה.

ציטוטים

”מאחר והם היו מאד ציוניים הם החליפו את שם המשפחה לארצאלי“

הקשר הרב דורי