מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עירנות שמנעה אסון כבד

בתכנית הקשר הבין דורי בי"ס הימלפרב י-ם
אריה לוחם בגולני
נהג אוטובוס עירני , מנע אסון בדקות האחרונות

נולדתי בירושלים בשנת 1949 למשפחה מרובת ילדים (14 נפשות) אבא עבד בבניין ואימא הייתה עקרת בית. גידלנו אותנו בחנוך דתי.

השירות הצבאי

למדתי בבית הספר היסודי מגן דוד, ובתיכון באורט חניכים בנגרות. כשסיימתי את לימודי התיכוניים התגייסתי לצבא.הגיוס שלי היה בתאריך 14.2.68 עשיתי טירונות בבית אל. נבחרתי להשתתף בקורס מ"כים בזבדה (בזק) בשכם, ליד צומת כבתיה. בגמר קורס המ"כים שובצנו ליחידות, אני עברתי לגולני, בגלל חוסר מ"כים בשריון העבירו אותנו לדרום, לפקד על פלוגות של השריון. הדרכתי טירונים בבית ספר לגייס בשריון. הדרכנו 3 מחזורים לאחר מכן, בסיס הטירונים של השריון, עבר לרפיח. שם הדרכנו טירונים. באחת ההדרכות בלילה הייתה כוננות. פיזרתי את החיילים לעמדות השמירה ובין הגדרות הטמינו מוקש והזנב שלי עלה על מוקש. הנהג נפצע והזעקנו עזרה בקשר, סרקו את האזור וכל החיילים ואני עברנו את המוקש בשלום. רק הנהג נפצע מההדף. אחרי תקופה קצרה עברנו לתעלת סואץ היו הרבה תקריות. ועשינו ביצורים בתעלה על ידי רשתות גדולות מלאות באבנים. היה מאוד קשה לעמוד תחת הפגזות. לתקופה זו קראו מלחמת ההתשה.

אריה בתקופת השירות הצבאי

תמונה 1

לאחר מכן עשיתי קורס סמלים, והמשכתי לעבוד בהדרכה. אחרי שלוש שנים השתחררתי מהצבא. אך כל שנה הייתי מתייצב  30-60 יום למילואים במקומות כמו רפיח, שכם, הגולן, עזה, קלקיליה, אילת. עד לגיל 50 .

 

תמונה 2

לאחר השחרור מהצבא עבדתי כנהג באגד, לאחר עשרה חודשים  נהייתי חבר באגד. המטען הראשון שהטמינו מחבלים בירושלים היה אצלי באוטובוס. זה היה על קו 6 בבית הכרם בכיכר דניה. הגעתי לשלמה הסדרן שהיה בכיכר דניה ואמרתי לו שיש חבילה מתחת לכיסאות. הוא חשב שאני צוחק והתייחס לזה בזלזול. אך לאחר שעלינו לאוטובוס, פתחנו את הנייר וראינו חוטים, מיד הוא ברח. לקחתי את האוטובוס עם המטען עד למגרש המגשר,(משרד של אגד, איפה שהיום גשר המיתרים).

הלכתי לריכוז של אגד בירושלים (אז לא היו טלפונים ניידים) להודיע להם להתקשר למשטרה. המשטרה באה והראיתי לחבלן שיצא, איפה האוטובוס ברגע שהצבעתי על האוטובוס, האוטובוס התפוצץ. המטען היה מתוכנן להתפוצץ בכיכר ציון בשעה 11 בבוקר. אך הודות לתושייה שלי נמנע פיגוע רב נפגעים. לאחר מכן ראש העיר הזמין אותי ועוד נהג שהיה לו מטען יום אחרי לבניין העיריה, וראש העיר טדי קולק ומפקד המחוז של המשטרה בירושלים נתנו לנו אות הוקרה.

 

תמונה 3

הזוית האישית

אריה: נהנינו לעבוד יחד במשך כל השנה, למדתי ממנו דברים רבים בטכנלוגיה מתקדמת.

עמיאל: נהניתי מהמפגשים עם אריה למדתי ממנו הרבה חכמת חיים.

מילון

טרור
טרור הוא טקטיקה של מאבק אלים, המופנה בעיקר כלפי אזרחים, לשם השגת מטרות פוליטיות -חברתיות. בין השאר, טקטיקת הטרור מושתתת על הפעלת לחץ על ממשלים ועמים, תוך חתירה לשינוי מדיניות ואף להפלת משטרים.

מ"כים
קורס מפקדי כיתות (מ"כים) הוא קורס פיקודי צה"לי, המועבר במסגרת זרוע היבשה. ייעודו של הקורס הוא הכשרת מפקד הכיתה לפיקוד על כיתת חי"ר במהלך אימוני הטירונות ובפעילות המבצעית ביחידות הלוחמות, באמצעות פיתוח יכולותיו הפיקודיות. בקורס מוכשרים מפקדי כיתות המגיעים מכלל יחידות חיל הרגלים בצה"ל.

ציטוטים

”המטען הראשון שהטמינו מחבלים בירושלים היה אצלי באוטובוס“

הקשר הרב דורי