מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עיטור העוז של אל"מ יצחק בן שהם ז"ל

אל"מ איציק בן שהם
איציק
סיפורו של מח"ט חטבה 188 במלחמת יום כיפור 1973

ארבעים שנה לנפילתו של איציק בן שוהם ז"ל במלחמת יום כיפור ב-7 לאוקטובר 1973

איציק נולד ב 1/9/1935 באיזמיר שבתורכיה, בן זקונים להוריו שלמה וקדן, ואח ללבנה, רפי ויהודית. בתורכיה איציק למד בבית ספר אליאנס עד גיל 13, חצי שנה אחרי אחיו רפי. איציק עלה לארץ ישראל בדצמבר 1948, כשהוא בן 13, אחרי הבר מצווה שלו במסגרת עליית הנוער.

איציק בן שוהם ז"ל

תמונה 1

הוא שהה חודשיים במחנה מעבר של הפועל המזרחי ואז עבר לקיבוץ טירת צבי לשנתיים. שם הוא לומד עברית במשך שנתיים. במרץ 1949 עלתה שאר משפחתו  לארץ ישראל.

בשנת 1950 כשהיה בן  15 הגיע לירושלים, שם למד לימודי ערב לבגרות ובבוקר עבד כשוליה לנגר. בתחילת אוגוסט 1954 הוא גויס לצה"ל והוצב לחטיבת "גבעתי". לאחר סיום הטירונות השתלם בקורס מ"כים חי"ר, בקורס קציני חי"ר ובקורס צניחה.

בשנת 1956 איציק לחם במלחמת קדש, כקצין צעיר. בתום המלחמה עד להחזרת רצועת עזה, במרץ 1957, איציק משרת בבט"ש כמפקד מחלקה ביחד עם אילן צוקרמן שהיה הסמל המחלקתי. בשנת 1958 הוא מתחתן עם אתי. בסיום קורס הקצינים, הועבר לשריון ובמסגרת שירותו בחיל, עבר השתלמות מפקדי פלוגות בצרפת .

במלחמת ששת הימים בשנת 1967 היה סגן מפקד גדוד, אך ביום השני ללחימה, כשנפצע מפקדו, קודם לתפקיד מפקד הגדוד. בשנת 1969, כסגן אלוף, מונה למפקדו של קורס מתקדם לקציני חיל השריון.

כשהיה מג"ד אמר עליו מפקדו, שהוא אחד הקצינים הטובים שהכיר וכי יחידתו המצטיינת, השפיעה השפעה חיובית ביותר על יתר גדודי החטיבה. באחת מחוות הדעת עליו כתבו מפקדיו: "יצחק הוא קצין נבון, יסודי ויעיל, חרוץ, תכליתי ותוסס, נמרץ ובעל יזמה; עצמאי, בעל ידע מקצועי רב; יש לו כושר הדרכה, הישגיו מצוינים ונשקף לו עתיד מזהיר. הוא הגון, ממושמע ומסודר. יש לו קסם-אישי רב, מצטיין בנאמנותו, הן כלפי מעלה והן כלפי מטה, דואג מאוד לאנשיו, והופעתו נאה ומכובדת".

כשלושה חודשים לפני פרוץ מלחמת יום כיפור התמנה להיות מפקד חטיבת "ברק" חטיבה 188.

כשפרצה מלחמת יום-הכיפורים, הייתה חטיבתו מופקדת על קו החזית ברמת-הגולן, ונפל עליה נטל בלימת כוחות האויב, שהסתערו עליה בחמת זעם. על עוז לחימתה באותם ימים זכתה לכינוי "חטיבת הגבורה". ביום י"א בתשרי תשל"ד (7.10.1973), תוך כדי פיקוד על חטיבתו בקרב, נפגע יצחק ונהרג באש האויב. בדברי הספד אמר עליו האלוף משה פלד: "כאשר אני מדבר עליך, יצחק, ועל חבריך לקרב ולגורל, רואה אני שורה ארוכה מאוד של לוחמים אגדתיים, דמויות מופלאות, שהפכונו לעם ומקנות לנו מולדת;"

על גילוי גבורה במילוי תפקידו בקרב, תוך חירוף נפש, העניק לו צה"ל את "עיטור העוז".

תיאור המעשה כמפורט בנוסח העיטור:

"עם פרוץ הקרבות שירת אלוף-משנה יצחק בן-שהם ז"ל כמפקד חטיבת שריון ברמת-הגולן. ב-7 באוקטובר 1973, בציר הנפט, נלחם לבלימת הלחץ הכבד שהופעל לעבר 'נפח'. למרות שהחטיבה התדלדלה והכוחות שנשארו היו עייפים ומוכים – לחם עד כלות נשמתו, תוך הפגנת עקשנות, אומץ-לב וכושר מנהיגות למופת, ובכך תרם תרומה מכרעת ליכולת הבלימה באותה גזרה. בקרבות אותו היום נהרג".

מדבריו של חברו של אל"מ יצחק בן שוהם-אלוף מיל' חיים ארז:

"איציק בן שוהם היה חבר אישי ,שירתנו יחד בתפקידים שונים כמדריכים בקורסי פיקוד בחיל השריון בקורס קצינים, בקורס מפקדי פלוגות שהוא היה מפקדו ובקורסים למגדים, השרות המשותף חיזק את הידידות בינינו, נהגנו להיפגש בחופשות לבלות ולטייל ביחד. איציק היה אדם מקסים, נעים הליכות ואהוב על ידי כל מכריו.

כאשר מונה למפקד חטיבה 188, החל מיד לאמן ולהכשיר את החטיבה למלחמה, תחת פיקודו היגיע החטיבה לסטנדרטים הגבוהים ביותר, מפקדי החטיבה ולוחמיה היו בכשירות וברמה המקצועית המקסימלית, כל זה בא לידי ביטוי במלחמה. המנהיגות של איציק התבססה על הידע והניסיון שרכש במלחמת ששת הימים במלחמת ההתשה ובתפקידיו הקודמים בצה"ל.

הוא ידע כיצד להשיג שיתוף פעולה מפיקודיו, למרות דרישותיו וקפדנותו, הדוגמה האישית שנתן בכל משימה, אפיינו גם את פעילותו במלחמה. שפרצה המלחמה יצא בראש החטיבה ולחם בטנק שלו כשהוא בקו הראשון משמיד טנקים סוריים ולוחם נוסף להיותו מח"ט גם כאחד המט"קים. משמיעת מערכת הקשר של החטיבה, אפשר להתרשם מהשקט שבו ניהל את הקרב שהיה אחד הקרבות הקשים שניהל צה"ל מעודו, עד שנפגע.

רוחו של המחט יצחק בן שוהם פיעמה במפקדי ולוחמי החטיבה גם לאחר שקולו נדם. בקרב גבורה עילאי בלמו והשמידו את השריון הסורי ומנע את כיבוש דרום רמת הגולן. אל"מ בן שוהם היה קצין מצטיין שהיה מגיע בצה"ל לתפקידים הבכירים ביותר. הליכתו היא אבדה גדולה לצה"ל לעם ישראל למשפחתו ולחבריו.

ראויה משפחתו להתגאות באיציק ובהישגיו, ולספר לדורות הצעירים את סיפור חייו."

העשרה

מלחמת יום כיפור: "פרצה ביום הכיפורים, 6 באוקטובר 1973 בהתקפה של צבאות סוריה ומצרים על ישראל, ונמשכה עד ל-24 באוקטובר 1973, יום כניסת הפסקת האש לתוקף. חילופי אש נמשכו עד ה-26 בחזית המצרית בחצי האי סיני ועד 1974 בחזית הסורית ברמת הגולן". ויקיפדיה

איציק בן שהם: "יצחק בן-שהם (9 בספטמבר 1936 – 7 באוקטובר 1973) היה מפקד חטיבה 188 "ברק" במלחמת יום הכיפורים, בה נהרג. על פיקודו ולחימתו במהלך קרבות הבלימה ברמת הגולן קיבל את עיטור העוז. ויקיפדיה

תכנית הקשר הרב דורי, מדריכה יישובית, איילת שחק

קישור ליחידת הלימוד – הקטלוג החינוכי של משרד החינוך: מנהיגות – מיהו מנהיג?

מילון

מלחמת יום כיפור
פרצה ביום הכיפורים, 6 באוקטובר 1973 בהתקפה של צבאות סוריה ומצרים על ישראל, ונמשכה עד ל-24 באוקטובר 1973, יום כניסת הפסקת האש לתוקף. חילופי אש נמשכו עד ה-26 בחזית המצרית בחצי האי סיני ועד 1974 בחזית הסורית ברמת הגולן.

יצחק בן-שהם
יצחק בן-שהם (9 בספטמבר 1936 - 7 באוקטובר 1973) היה מפקד חטיבה 188 "ברק" במלחמת יום הכיפורים, בה נהרג. על פיקודו ולחימתו במהלך קרבות הבלימה ברמת הגולן קיבל את עיטור העוז.

ציטוטים

”רוחו של המחט יצחק בן שוהם פיעמה במפקדי ולוחמי החטיבה גם לאחר שקולו נדם. “

הקשר הרב דורי