מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עידן לפני האינטרנט

אני וסבתא
סבתא בילדותה
ילדותה של סבתא שלי

סבתא חוה זמר מספרת:

נולדתי בשנת 1948 עם קום המדינה, להורי נחמה ויוסף גולדשטיין, מותיקי פתח תקווה – יהלי, נכדי עמו אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי הוא דור שישי בארץ. כבוד למשפחתנו!

היה לנו בית מאוד יפה בין שתי קומות. למטה השכרנו שלוש דירות ואנחנו גרנו למעלה. בבית דברנו בשפה העברית. במשך שנים רבות הייתי גננת וכיום אני פנסיונרית, שעושה חיים, מטיילת בעולם ומבלה הרבה זמן עם הנכדים. נכדתי הבכורה, קצינה בצבא, בת 20 ויהלי נכדי בן ה – 11 – עמו אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי.

הבית בו גדלו סבתא שלי, סבא שלי, אבא שלי ודודות שלי

תמונה 1

סיפור על ילדותה של סבתא – עידן לפני האינטרנט

כשהמורה הייתה נותנת לנו עבודה שמטרתה הייתה חיפוש מידע על נושא מסויים הייתי מחפשת את המידע באנציקלופדיה. היו לי בבית ה"אינציקלופדיה העברית" ואינציקלופדיה  בשם "מכלל".

הייתי נפגשת עם חברות שלי קודם כל בבית ספר ובתנועת מכבי הצעיר שזו הייתה תנועת נוער שלנו, שם היינו עושים פעילויות שונות, יוצאים למחנות והיה ממש כיף. בנוסף הייינו עושים מסיבות בבתים בימי שישי.

רק בשלב מאוחר יותר היגיעו הטלפונים. בהתחלה לא היה טלפון לאף אחד, רק לי ולחברה שלי מכל הכתה. אם קרה מקרה, יכולנו לשמוע רק ב"חדשות" ברדיו. לא הייתה עוד טלוויזיה ולא ערוץ 2, אז היה  רק רדיו. כולם הקשיבו לרדיו וסיפרו אחד לשני את מה ששמעו – הכל עבר מפה לאוזן.

גם בבית הספר, בילדותי הכל היה שונה, אם היה קורה לי משהו בבית הספר, לדוגמא: מורה נתן סטירה או סיבוב באוזן, אי אפשר היה להתלונן על מכה או משהו דומה.

אני הייתי גננת לפני 40 שנה ואם ילדה הייתה נפצעת בגן הייתי לוקחת את הילדה ורצה איתה ישר לרופא או הביתה כי לא היו טלפונים.

הסיפור המלא של סבתא חווה זמר במצגת שלנו

ובסרטון ביוטיוב

הזוית האישית

יהלי זמר: סבתא, הילדות שלך מעניינת מאוד ואני שמח שאני לומד עוד על כל החיים שלך. אני נהנה בתכנית זו אתך ומעוניין ללמוד עלייך ועל המשפחה המורחבת שלי עוד הרבה. אני מקווה שגם את נהנית איתי כמו שאני אתך. אני אוהב אותך מאוד, יהלי.

לסיכום המפגשים שלי עם סבתא…אני מאוד נהניתי ללמוד על סבתא שלי ועל כל המשפחה המורחבת שלי, בהרחבה. אני מגלה דברים מעניינים, חדשים ונפלאים שלא ידעתי קודם. אני ממש שמח להיפגש עם סבתא שלי בכל יום רביעי ולצחוק, לדבר וללמוד ביחד איתה. הייתי שמח ללמוד עוד ושהיא תלמד עוד עליי ושנמשיך לבלות כזה זמן איכות ביחד כי זה ממש כיף לי. אני ממליץ לכל אחד לעבור חוויה כזאת.

חוה זמר: לסיכום המפגשים של תכנית הקשר הרב דורי… הייתה ליהלי ולי חוויה מיוחדת במינה, במפגש של רק שנינו לבד. העלנו זיכרונות מהעבר, זיכרונות ששכחנו כבר שקיימים. זה מעניין ומרתק וחשוב להעברת המידע וליצירת הקשר ביני ובין יהלי. תודה על ההזדמנות שקיבלתי להכיר יותר את הנכד החכם, הרגיש הסקרן והיפה שלי. זו הייתה חוויה מרגשת ומעניינת להעברת מידע ולקשר שלנו.

ממליצה לכל סבא או סבתא לעבור חוויה כזאת.

מילון

אינציקלופדיה העברית
האנציקלופדיה העברית היא אנציקלופדיה מקיפה בשפה העברית, שיצאה לאור במחצית השנייה של המאה העשרים. רעיון האנציקלופדיה העברית החל להתממש בקיץ 1944. אז הוקמה ועדה מייעצת לקביעת מגמתה של האנציקלופדיה. הדפסת הכרך הראשון החלה בקיץ 1948, עם הקמת המדינה. נשיא הכבוד של האנציקלופדיה היה נשיא המדינה, פרופ' חיים ויצמן. ויקיפדיה

ציטוטים

”הורי מותיקי פתח תקווה יהלי, נכדי דור שישי בארץ.“

הקשר הרב דורי