מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עזרה לזולת

סבא שלי ואני בבת המצווה שלי
סבא שלי ואני

סבא שלי נולד בישראל בשנת 1944 בישראל, בבית דיברו עברית. בכל חג היו מאכלים שונים בהתאם למטבח הפרסי. בט"ו בשבט היו פותחים שולחן עם עשרות פירות מטוב הארץ.
 
סבתא רבתא שלי עלתה מפרס מהעיר של מרדכי ואסתר בשושן הבירה. (כל מי שעלה מהעיר נקרא שושני). היא הייתה בת חצי שנה כשעלתה לארץ.
 
סבא שלי למד בבית ספר בירושלים, חבריו היו תלמידים מהכיתה. הוא היה משחק במשחקי קופסה כי לא היה כדורגל או אופנים. סבא וסבתא שלי נפגשו בירושלים והתחתנו בתל אביב. החתונה הייתה שמחה מאוד שילוב של שמחה חסידית וישראלית. המתנות שהם קיבלו היו בעיקר כלי מטבח. סבא וסבתא שלי עובדים ביחד בענף הדפוס. סבא אוהב לצלם וסבתא להכין מטעמים. סבא אוהב לשחק עם הנכדים והנכדות.
הם מאחלים לי לשנת המצווה שאני אמשיך להיות ילדה טובה ולעזור להורים ולאחים ולהיות שמחה.
 
עזרה לזולת
 
סבא שלי זוכר משנות הילדות שלו את אהבתו ללמד ילדים. האירוע הזה התרחש שסבא שלי היה בן 10-11.
הוא היה לוקח ילדים יותר קטנים ממנו ומנסה ללמד אותם לקרוא, חיבור וחיסור ולוח הכפל. בתקופה ההיא, ההורים של הילדים היו עסוקים בפרנסת המשפחה ולא היו מסוגלים לתת מענה לילדיהם. 
בין הפעילויות שסבא אהב לעזור לזולת הייתה יוזמה נוספת שלו. סבא שלי הקים קבוצת כדורגל בסיוע שכן שתרם כדורגל ותלבושות. הם היו הולכים לתחרויות בשכונות מסביב.
 
בתקופה שסבא שלי היה ילד היו הורים שלא ידעו קרוא וכתוב. ההורים האלה לא יכלו לעזור לילדים שלהם. בתקופה הזאת הממשלה יצאה למבצע "ביעור הבערות" שבו היו מצבים שהבת לימדה את האימא שפת אם, שבדרך כלל האם מלמדת את הבת. אחד הילדים הגיע לקצונה בצה"ל.
 
כדברי חז"ל יש פסוק שאומר: "היזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה"
(תלמוד בבלי, מסכת נדרים, דף פא, עמוד א).

הסיפור הזה חידש לי, שפעם היה קשה ללמוד לא כמו היום, ושאם תהיה לי אפשרות לעזור אני אעזור לזולת. אני לוקחת מסיפור זה של סבי את המסר שצריך לעזור לזולת, כמה שיותר ולמי שצריך.
 
העשרה
"היזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה" (תלמוד בבלי, מסכת נדרים, דף פא, עמוד א). אתר מדרשת
"הלימוד נסוב סביב השאלה: מה אנו יכולים ללמוד מ"בני עניים", שצמחו בפריפריה הכלכלית-חברתית והגיעו לעמדות מפתח בחברה? מחד, הם מוכיחים לנו ש'מי שרוצה יכול להצליח', מאידך – הדרך הקשה שעברו עשויה ללמד אותנו על המכשולים שהחברה מעמידה בדרך ל'מעלה". 
 
ביעור הבערות: ביעור הבערות היה מבצע ללימוד עברית למבוגרים אותו יזם משרד החינוך בשיתוף עם צה"ל בין השנים 1964 ועד לאמצע שנות ה-70. המבצע החל ביוזמתו של מנהל המחלקה לתרבות במשרד החינוך דאז, הנשיא החמישי יצחק נבון, בשיתוף פעולה עם סא"ל סטלה לוי, מפקדת ח"ן ראשית בצה"ל, במטרה להרחיב את ידיעת קרוא וכתוב בעברית בקרב מבוגרים. ייחודו של המבצע היה בניסיון השיטתי והמקיף ובגיוס של מוסדות אזרחיים וצבאיים לפתרון הבעיה. צה"ל העמיד חיילות לרשות משרד החינוך ואלה נשלחו אל "החזית", אל יישובים בהם היה ריכוז גבוה של מבוגרים חסרי השכלה או בעלי השכלה מעטה. המבצע החל במושבים באזורים מרוחקים והורחב אל עיירות פיתוח, שכונות בערים ויישובים במרכז הארץ". ויקיפדיה

תשע"ו

מילון

"ביעור הבערות"
מבצע שהממשלה יצאה אליו בתקופה שסבא שלי היה ילד.

ביעור הבערות
ביעור הבערות היה מבצע ללימוד עברית למבוגרים אותו יזם משרד החינוך בשיתוף עם צה"ל בין השנים 1964 ועד לאמצע שנות ה-70. המבצע החל ביוזמתו של מנהל המחלקה לתרבות במשרד החינוך דאז, הנשיא החמישי יצחק נבון, בשיתוף פעולה עם סא"ל סטלה לוי, מפקדת ח"ן ראשית בצה"ל, במטרה להרחיב את ידיעת קרוא וכתוב בעברית בקרב מבוגרים. ייחודו של המבצע היה בניסיון השיטתי והמקיף ובגיוס של מוסדות אזרחיים וצבאיים לפתרון הבעיה. צה"ל העמיד חיילות לרשות משרד החינוך ואלה נשלחו אל "החזית", אל יישובים בהם היה ריכוז גבוה של מבוגרים חסרי השכלה או בעלי השכלה מעטה. המבצע החל במושבים באזורים מרוחקים והורחב אל עיירות פיתוח, שכונות בערים ויישובים במרכז הארץ.

ציטוטים

”"בתקופה ההיא היו הורים שלא יכלו לתת מענה לילדיהם." “

”"היזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה" (תלמוד בבלי, מסכת נדרים, דף פא, עמוד א).“

הקשר הרב דורי