מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עופרה טאוס משדה נחמיה

עם התלמידים בפעילות תכנית הקשר הרב דורי
טרקטור היסטורי ליד העצים הראשונים בקיבוץ שדה נחמיה (ויקיפדיה)
סיפורה של עפרה טאוס

עופרה טאוס נולדה בשנת 1935 בחדרה. גדלה בגן השומרון בחדרה, באותה התקופה חדרה הייתה מושבה קטנה והחינוך לא היה ממלכתי. למשפחתה לא היה כסף לשלם על חינוך עד גיל 6. לאחר מכן, התחנכה בבית החינוך על שם חיים ארלוזורוב.

במלחמת השחרור פינו בצפון את כל הקיבוצים והם באו לבית הספר בחדרה להיות שם בזמן המלחמה. בזמן השלטון הבריטי בארץ ישראל היו מורידים עולים חדשים בעמק חפר וכתוצאה מכך הבריטים עשו שם חיפושים שהובילו לכך שכל אנשי חדרה התאספו כדי למנוע מהבריטים להחזיר את העולים החדשים. מי שהגן על העולים החדשים היה בסיכון ירי מהבריטים (עופרה הייתה שם).

יש לה אחות ושמה עליזה שם אמה הוא אסתר ושם אביה הוא פאול. בנעוריה היא הייתה ספורטאית מאוד טובה והייתה בנבחרת. בצבא היא הייתה מורה חיילת ובכיתתה היו 57 חיילים.

התחביבים שלה בילדותה היו ספורט וסריגה, עד היום היא שומרת מפית שסרגה בגיל 6. כיום התחביבים שלה הם לשחות, ללמוד בתל חי ולסרוג.

בשנת 1972 החלה לעבוד בבית הספר "עמק החולה" בתור מחנכת של כיתות ז', ח', ט'. היא הייתה מורה לתנ"ך, לשון וספרות. בנוסף לכך היא הייתה מדריכת טיולים והאמינה "שצריך להכיר את הארץ דרך הרגליים".

בשאר ישוב יש מצבה של תלמיד שלה וכל שנה היא נוסעת לשם לטקס.

פעם אחת ישבה עם חברים והתלוננה שקשה לה בעבודה, הם שאלו אותה למה היא בחרה להיות מורה? היא השיבה להם שהיא מאמינה שזה מקצוע מאוד חשוב. היא חושבת שגודל בית הספר עכשיו לא לטובתו משום שכמה שבית הספר יותר קומפקטי, היחסים יותר טובים. היא מספרת שהייתה מורה קשוחה ואומרת שאם הייתה בגילנו היא הייתה לומדת את ידיעת הארץ.

היא מטיילת המון בחו"ל, היא הייתה בשליחות באירופה להביא עולים חדשים. תפקידה היה למיין ולהדריך אנשים שעולים לארץ, אך היא התנגדה למיין את האנשים. היא הקימה קבוצת טיולים ואחת לחודש הייתה לוקחת אותם לטיול בארץ והיא הייתה בקורס מדריכי טיולים במשך 22 שנה.

כיום היא גרה בשדה נחמיה לבעלה קראו אליהו ז"ל. אין לה ילדים.

הזוית האישית

הסיפור תועד ע"י התלמידים: שלי סבג, איתמר קרני, תומר שוהם, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

שדה נחמיה
שְֵׂדה נְחֶמְיָה הוא קיבוץ באצבע הגליל בצפון עמק החולה כ-5 ק"מ ממזרח לקריית שמונה, המשתייך למועצה אזורית הגליל העליון. הקיבוץ הוקם בשנת 1940 על ידי עולים מאוסטריה,צ'כיה והולנד ( אשר השתיכו לתנועת הנוער המכבי הצעיר), על אדמות שנקנו מהכפר הערבי א-דווארה. הקיבוץ נקרא על שם נחמיה דה־לימה, ציוני הולנדי, שהיה יושב ראש ההסתדרות הציונית ההולנדית בשנים 1918-1912, ויו"ר קק"ל (קרן קיימת לישראל) בשנים 1922-1919. ויקיפדיה

ציטוטים

”צריך להכיר את הארץ דרך הרגליים“

הקשר הרב דורי