מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

"עוז לתמורה בטרם פורענות"

תמונה משותפת של סבתא ורומי
סבתא והוריה
הסיפור מדגיש את תחושת האסון המתקרב וההחלטה להזהיר מפניו

אני כותבת את הסיפור הזה בביתי ברמת-גן עם נכדתי הבכורה רומי.
 
הסיפור התרחש בזמן מלחמת השחרור בעירי ירושלים. הבית שלנו היה קרוב לגבול עם ירדן ואמי שחששה כי הפצצות עלולות להגיע לביתנו החליטה לעבור באופן זמני לגור במקום בטוח יותר בירושלים, ולכן עקרנו לבית דודי חיים נוריאל במרכז העיר במחנה יהודה.
 
אני יצחק נוריאל הלום יום אחד לביתנו כדי להביא משם איזה שהוא חפץ מביתנו, עבר לביתם של השכנים שהמשיכו לגור שם, והם התיישבו מסביב לשלחן לשיחת רעים כעשרה איש ואישה, ואז על-פי סיפורו של אבי כשהחלו להישמע הפצצות, אמר אבי לכל המסובים שלדעתו המקום אינו בטוח יותר והוא יעץ לכולם לעוזבו.  אכן מספר דקות מאוחר יותר לא נותר מהחדר מאומה הוא נפל והתרסק. רסיסים מן הפגזים הללו נפלו בביתננו מעל למיטתי שהייתה כמובן למרבה המזל ריקה.
 
אני עצמי כילדה קטנה, זוכרת את המראה של החדר בעת שביקרתי שם יחד עם אמי ימים ספורים לאחר מכן.
 
העשרה:
מלחמת העצמאות, מלחמת השחרור – "מלחמת העצמאות (נקראת גם מלחמת השחרור, מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח, ומלחמת 1948) – השם המקובל (במדינת ישראל), שניתן לעימות הצבאי שהתנהל בין היישוב היהודי בארץ ישראל, ולאחר מכן מדינת ישראל, לבין ערביי ארץ ישראל וחלק ממדינות ערב שניסו למנוע בכוח את יישומה של החלטת החלוקה של עצרת האומות המאוחדות, ואת הקמת מדינה יהודית (לצד מדינה ערבית) בשטח ארץ ישראל המנדטורית" .
 תשע"ה

מילון

בין - דורי
הקשר המשפחתי בין הדורות

מלחמת השחרור
מלחמת העצמאות (נקראת גם מלחמת השחרור, מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח, ומלחמת 1948) – השם המקובל (במדינת ישראל), שניתן לעימות הצבאי שהתנהל בין היישוב היהודי בארץ ישראל, ולאחר מכן מדינת ישראל, לבין ערביי ארץ ישראל וחלק ממדינות ערב שניסו למנוע בכוח את יישומה של החלטת החלוקה של עצרת האומות המאוחדות, ואת הקמת מדינה יהודית (לצד מדינה ערבית) בשטח ארץ ישראל המנדטורית.

ציטוטים

”"הנבואה שהתגשמה"“

הקשר הרב דורי