מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עוברים במחתרת בדרך לעלייה

חנה ונעה תמונה מתוך המפגש ה1
העליה לישראל,התמונה מהאינטרנט.
אולי הכל היום נראה מובן מעליו, הבית ספר,החברים, אחרי הסיפור הזה אתם תחשבו אחרת.

כשהייתי בת 12 הצטרפתי לתנועה ציונית והתנועה הזאת הייתה חשאית ואסורה.
 
חברות במחתרת בעירק 
נודע לי עליה מחברות שלי בבית ספר ובהתחלה הן לא רצו לספר לי, אבל הכרחתי אותן לספר לי. הן היו צריכות להתייעץ עם המדריכה שלהן ולהמליץ עליי להתקבל לתנועה. בסופו של דבר אישרו לי להצטרף. אמרו לי לבוא לכתובת של אחת הילדות במחתרת. הגעתי לשם ולימדו אותנו שם עברית, למרות שהייתי בבית ספר של הקהילה היהודית הממשלה אסרה על לימוד עברית בבתי ספר. נאלצתי ללמוד עברית בסתר.
 
לא סיפרתי להורי על חברותי במחתרת, מכיוון שאהבתי ללכת לשם וחשבתי שאם הם ידעו, הם יאסרו לי ללכת לשם. להורי אמרתי שאני הולכת לחברה. במפגשי תנועת המחתרת שלנו, היינו לומדים עברית. המדריכים היו מספרים לנו על ישראל. הם הביאו לנו ספרים שהגיעו מהארץ במשלוחים סודיים. נהגנו לשמוח ורקדנו ריקודי עם. חגגנו יחד את כל החגים.
 
הייתי חברה במחתרת הזו שש שנים. רק בסוף סיפרתי להורי על פעילותי בתנועת המחתרת. מה שלא ידעתי זה שגם אחי הצטרף למחתרת שנקראת שורה ושם לימדו אותם להשתמש בנשק חם. הפעילות  שלהם הייתה בסתר בקבוצה זו של התנועה היו רק בנים. חברי התנועה הזו היו ממש  בסכנה, מכיוון שאסור היה להשתמש בנשק. אם הם היו נתפסים, הם היו מוצאים להורג.
 
התנועה הייתה חשאית מאוד כי ליהודים היה אסור להחזיק נשק. בשנת 1947 נודע לממשלה שיש תנועות ציוניות  במחתרת והם יצאו לחפש מי האנשים האלו שבתנועה. היו להם שמות של אנשים והם היו יוצאים בשעות לפנות בוקר ועוצרים אנשים. ידענו במשפחה שיש להם את השם של אח שלי. דאגנו לאחי, אז הסתרנו אותו אצל סבתא וכשהם יבואו לבתנו, הם לא ידעו איפה הוא.
 
העלייה לארץ
בשנת 1951 עלינו לארץ כי הממשלה העירקית הוציאה חוק שמי שיהודי יכול לוותר על האזרחות שלו בעירק ולעלות לארץ. בהתחלה היו מגיעים לקפריסין ומקפריסין היו מעלים אותנו לארץ. אני ומשפחתי עלינו ישר לארץ כי הם שיחדו את הטייסים, כדי שיטוסו ישירות לארץ.
 
אני זוכרת שבמטוס אפילו לא הייתה רצפה בגלל שהמטוס היה ישן. אנחנו ירדנו בשדה תעופה בלוד ומשם העבירו אותנו ישר לשער העלייה. הגענו באמצע הלילה לאוהלים.
 
ההתאקלמות בארץ
אחי הגדול ואחותי הגדולה, כבר היו בארץ והיה להם חדר ביפו שבו התגוררו אחי, אחותי, חברה של אחותי ואח שלה. כשהם שמעו שאנחנו נמצאים במחנה שער העלייה הם התרגשו מאוד. ממחנה שער העלייה, העבירו אותנו למעברה ליד חדרה.
 
גם במעברה בחדרה היו אוהלים ומיטות של עולים חדשים. אח שלי בא לחדרה וראה שאנחנו שם  בתנאים קשים. אחי לקח אותנו משם ליפו. ביפו התחלנו לעבוד, אני עבדתי בחנות תפירה ואחים שלי עבדו בכל מיני עבודות, כל אחד לפי מה שבחר. 

מילון

מחתרת
תנועה בלתי חוקית, הפועלת נגד שלטון קיים: לעתים שלטון כיבוש, לעתים שלטון דיקטטורי, ולעתים שלטון דמוקרטי.

ציטוטים

”"הממשלה אסרה על לימוד עברית בבתי ספר, אז הייתי צריכה ללמוד עברית בסתר."“

”"לא סיפרתי להורי על המחתרת מכיוון שאהבתי ללכת לשם וחשבתי שהם יאסרו לי ללכת לשם"“

הקשר הרב דורי