מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עדים במדים – במדי צה"ל על אדמת פולין

סבא השתתף במשלחת לפולין
סיכת עדים במדים
סיפורי הגבורה והתחושה של להיות במדי צה"ל על אדמת פולין.

השתתפתי בתכנית הקשר הרב דורי השנה יחד עם  סבי ישראל. סבי סיפר לי על שירותו הצבאי:"שירתתי בצה"ל כ-30 שנה והמשכתי לשרת במילואים 15 שנים נוספות." אבי שי השתתף במסגרת שירותו הצבאי במשלחת צה"ל – עדים במדים לפולין. לאחר חזרתו סיפר לנו לכל המשפחה על חוויתו המיוחדת בעוצמתה,על המראות של מחנות ההשמדה, על סיפורי הגבורה והתחושה של להיות במדי צה"ל על אדמת פולין.

 עדים במדים "תכנית "עדים במדים" הוא הכינוי למשלחות של צה"ל לפולין ולארצות נוספות, בעקבות אירועי השואה. מטרת המשלחות היא העמקה ולימוד אישי-ראשוני של האירועים בתקופת השואה. את התוכנית יזם אלעזר שטרן בן לניצולי שואה, לאחר ביקור שערך עם הוריו באושוויץ".

"לאורך המסע החיילים מבקרים באתרים רבים הקשורים לקהילות היהודיות השונות, בבתי כנסת ובבתי קברות יהודיים, וגם בשרידי גטאות, מחנות עבודה, מחנות ריכוז ומחנות השמדה. בחלק מהמקומות החיילים מקיימים טקסי זיכרון צבאיים, ואף פעולות ניקיון ותחזוקה. הארצות שאליהן יצאו משלחות "עדים במדים" הן פולין, הונגריה, אוסטריה, ליטא, אוקראינה, בולגריה וגרמניה."

טקס המשלחת

תמונה 1

סבא ישראל שמע מאבי על החוויה המיוחדת ויצא גם הוא במשלחת , הוא מספר:" בעקבות בני ובהמלצתו השתכנעתי לצאת במשלחת כמפקד צוות של קצינים וחיילים בסדיר ומילואים. עברתי מערכת הכנה יסודית ביד ושם, כולל מפגש עם אנשי עדות, שהעבירו את סיפורם האישי בתיאור הזוועות שחוו.

במהלך ההכנות לסיור הבנתי עד כמה חשוב לזכור ולא לשכוח את אשר עבר על עמנו בתקופת השואה.

העובדה שחיילי צה"ל במדים שרים את ההמנון שלנו על אדמת פולין ומניפים את דגל ישראל בטקסים צבאיים – זוהי ההוכחה לעוצמתנו.

מילון

אנשי עדות
אדם שחווה את זועות השואה ומספר את סיפורה

עדים במדים
עדים במדים הוא הכינוי למשלחות של צה"ל לפולין ולארצות נוספות, בעקבות אירועי השואה. מטרת המשלחות היא העמקה ולימוד אישי-ראשוני של האירועים בתקופת השואה. את התוכנית יזם אלעזר שטרן בן לניצולי שואה, לאחר ביקור שערך עם הוריו באושוויץ

ציטוטים

”לזכור ולא לשכוח.“

הקשר הרב דורי