מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עגלה עם סוסה

אני וסבתא
סבתא בגן השעשועים בעין עירון
זכרונותי של סבתא לשמיעת השיר עגלה עם סוסה

סיפור – מוריה הררי סבתא של יערה הררי

השיר שנבחר הוא : "עגלה עם סוסה". המחבר: אבשלום כהן כתב אותו לפני קום המדינה. כשהיה בן 16 נשלח עם קבוצה לעבוד בקיבוץ דפנה בצפון והיה שם עוזר לעגלון. יפה ירקוני זמרת המלחמות הייתה שרה שיר זה בפני החיילים במלחמות ישראל. השיר מזכיר לי את ילדותי במושב עין עירון ליד כרכור.

גם אני למדתי בבית ספר ממלכתי כרכור שבו לומדת נכדתי יערה ושבו למד אחיה ניר ולמדו גם הוריה של יערה: ימית ועמרי. בילדותי היינו הולכים לביה"ס ברגל מעין עירון לכרכור. מעט רכבים היו באזור ותארו לעצמכם ילדים בני שבע הולכים בגשם ובשמש ברגל לביה"ס. כביש לא היה אבל היו לנו רגליים צעירות וחזקות… כרכור נראתה אז רחוקה כל כך והדרך נמשכת ונמשכת. לכל אורכה היינו משוחחים ומתווכחים, צוחקים ומשחקים ומגיעים הביתה מאוחר.

לכמה ילדים בכיתה היה חמור שעליו רכבו לביה"ס. להם החיים היו קלים יותר. האחד הרכיב את השני על החמור ובדרך כמובן שוחחו ורבו ולפעמים מישהו נשמט מגב החמור ונופל על האדמה. פעם, באמצע השיעור אתון (נקבת החמור) של אחד הילדים המליטה. כל תלמידי ביה"ס באו לחזות באירוע… כשנסלל הכביש בין כרכור לעין עירון – תם עידן החמורים. כולם עברו לאופניים.

בית הספר בכרכור היה קטן: בכל שיכבה כיתה אחת בלבד וגם בה מעט תלמידים. בכיתתי היו סה"כ 24 ילדים מכרכור, גן השומרון ועין עירון. חצר ביה"ס הייתה חולית ושיעורי התעמלות (לא כולם) נערכו בכביש ליד ביה"ס, כביש שהיה אז כמעט ריק ממכוניות. כרכור הייתה קטנה וכולם הכירו את כולם.

מילות השיר "עגלה עם סוסה" – אתר שירונט

תמונה 1
השיר הנבחר ביוטיוב

הזוית האישית

סבתא מוריה מספרת לנכדתה יערה על ימי כרכור בילדותה.

מילון

כרכור
פַּרְדֵּס חַנָּה–כַּרְכּוּר היא מועצה מקומית במחוז חיפה בישראל, שנוצרה בשנת 1969 מאיחוד שתי המועצות המקומיות פַּרְדֵּס חַנָּה (נוסדה ב-1929) וכַּרְכּוּר (נוסדה ב-1913). ויקיפדיה

ציטוטים

”כרכור הייתה קטנה וכולם הכירו את כולם.“

הקשר הרב דורי