מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עבר בונה עתיד

אני ונכדתי נויה
אני בנמל תל אביב.
סיפור על עבר משפחתי מאתגר ועל השפעתו על החיים בארץ

הורי הם המשפיעים העיקריים על התנהלותי עד היום.

אמי נולדה במוסקבה (בירת רוסיה), ואבי נולד בבאקו (בירת אזרבייג'ן). המוצא של אבי הוא כנראה מגירוש ספרד או פורטוגל היות והוא היה שונה מילידי אזרבייג'ן שהם בעלי שיער כהה ועיניים כהות ואבי היה בהיר עם עיניים ירוקות.

אבי הצטרף למחתרת האנטי קומוניסטית שפעלה בברית המועצות והיה פעיל דומיננטי שפעל נגד המשטר הקומוניסטי. הוא דגל בדמוקרטיה ואהבת האדם. כתוצאה מפעילותו עמדו לעצור אותו ולשלוח אותו לכלא לשנים ארוכות. נודה לאמי שעבדה בשירות החשאי הרוסי שעומדים לעצור אותו באותו היום ומתוצאה מכך הם הבריחו את הגבול לאיראן כבר באותו היום. בגלל החיפזון בבריחתם הם עזבו את ברית המועצות חסרי כל.

בעזרת משפחתם הם הצליחו לבנות את עצמם במקומם החדש באיראן. באותה תקופה שלט באיראן מלך שנקראה שה והמשטר היה דיקטטורי שדיכא את העם האיראני וגרם לו לסבל רב. אבי כאוהב האדם והשאר הוא הפך להיות פעיל פוליטי נגד המשטר המלוכני. כתוצאה מכך הוא נעצר ונכלאה ועמדו להוציא אותו להורג.

משפחתי שילמה שוחד רב כדי להוציאו מהכלא ולהבריח אותו ואת משפחתי מאיראן לישראל. אחיינה של אמי היה אחראי על הטסת יהודי איראן לישראל והוא ניצל את כוחו כדי להבריח את משפחתי בטיסת אל על לישראל. כמובן שהגענו ארצה חסרי כל בגלל שברחנו בחופזה. בארץ אבי עסק בממלכת הבנייה כדי לקיים אותנו והוא הצליח להשיג הטבות מסוימות בתקופת הצנע מהפקידים האחרים בגלל שידע לדבר רוסית כמוהם. (שלטה אז בארץ שיטת הפתקים).

לאחר שנים לא מעטות אבי הפסיק להיות שכיר והפך להיות קבלן בניין בעיר טבריה, שהייתה אז עיר עולים וכולם רצו או להרחיב את ביתם הצנוע שקיבלו מהמדינה או לבנות בית חדש לעצמם. בעקבות עבודתו החדשה מצבנו הכלכלי השתפר פלאים והורי רכשו לי את אופני הספורט הראשונים בטבריה ולאחר שנים אחדות כשהייתי בכיתה יא' הם רכשו לי את קטנוע ספורט היפני הראשון בטבריה והצפון.

המשכתי את מורשתו של אבי ונעשיתי גם אני קבלן בניין. וכמובן בניתי את עצמי ומשפחתי הנפלאה…

הזוית האישית

 באריס ברוך: אני משתתף עם נכדתי בתכנית הקשר הרב דורי, בה העלתי את סיפורי אותו סיפרתי לנויה.

מילון

אזרבייג'ן
היא מדינה בקווקז הסמוכה לים הכספי. היא גובלת ברוסיה בצפון, בגאורגיה ובארמניה במערב ובאיראן בדרום.

ציטוטים

”עבר בונה עתיד“

הקשר הרב דורי