מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עבודה בסוכנות היהודית

אני ונכדתי רומי
לוגו של הסוכנות היהודית בישראל
עבודתי כסוכן לעליית יהודי מרוקו לארץ ישראל

שמי חיים, כבר בגיל צעיר היו לי הרבה קשרים עם אנשי המשטרה ועם אנשי הממשלה בכל מיני נושאים הקשורים ליהודים החיים בקאזה בנקה (קזבלנקה). נפגשתי עם אנשי הסוכנות היהודית ואנשי המוסד שהחליטו שאני אתווך ביניהם לבין אנשי הממשל הערבי. כיוון שהכרתי הרבה אנשים הקשורים לממשלה, החלטנו ביחד לפעול לעליית יהודי מרוקו לארץ.

כמובן שהיו קשיים עם כמה מאנשי ממשלה הערבית שהתנגדו לזה, אבל הראשים הגדולים פעלו בעצמם. אני בעצמי הייתי נפגש עם יהודים ומנסה לשכנע אותם לעלות ארצה. פעלנו בסתר לנסות ולהעלות כמה שאפשר משפחות יהודיות לארץ.

הצד הערבי שהיה נגד עליית יהודים לארץ עשה כל שיכל כדי להכשיל אותנו, אבל היינו יותר חזקים ברוח. אני בעצמי פעלתי בלילות להוציא משפחות שלמות ולהסיע אותם עד לחוף הים, לשים אותם בסירות שהפליגו בחושך מוחלט עד לאנייה שעמדה במרחק קילומטר וחצי מין החוף. האנייה הפליגה לצרפת ,לעיר מרסיי, ושם היהודים ישבו במחנה שקראו לו קאזה באנקה עד שהגיעה ההחלטה מהממשלה הישראלית לעלות אותם לארץ בסתר.

המבצע נמשך כמה זמן.

יום אחד כשישבתי בבית הקולנוע לראות סרט, הרגשתי טפיחה על הכתף מאחורה. היה זה חבר מהמוסד שבא לומר לי לקום מהר ולצאת מהאולם, כי הערבים שהיו נגדנו קלטו אותי ורצו לתפוס אותי.

אם הערבים היו תופסים אותי הם היו עלולים לפגוע בי מאוד, אך למזלי, המוסד שלנו שהיה יותר חכם וחזק והם הצליחו להוציא אותי מהר מאולם הקולנוע, ורק עם הבגדים שעלי הטיסו אותי במטוס לצרפת. שם ישבתי במרסיי במחנה.

אחרי זמן מה החליטו לעלות אותי לישראל. עליתי לבד בלי משפחה ובלי כלום. כשהמצב מעט נרגע והייתה "סולחה" בינינו לבין מרוקו, חזרתי למרוקו ושם התחתנתי עם אליס כהן ונולד לי בן ששמו שלומי. כשעליתי לארץ התחלתי לעבוד וילדתי עוד 3 ילדים ששמם אילנית, נורית ונטלי. היום יש לי גם נכדים שיהיו בריאים.

הזוית האישית

סבא חיים: תוכנית נהדרת והכי חשוב שומרת על הזיכרון.

הנכדה רומי כלפון: תכנית מגשרת וטובה. למדתי על סבא שלי דברים מופלאים שלא ידעתי עליו.

מילון

סוכנות יהודית
מוסד שדואג ליליית יהודים ממדינות שונות.

ציטוטים

”למדתי על סבא שלי שהןט גיבור אמיתי שעזר למדינת ישראל.“

הקשר הרב דורי