מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עבדנו בבננות, חטפנו קטיושות וזה נראה לנו טבעי…

סבתא רחל והנכד אור
פמוטים מבית מרים, אמה של רחל

סבתא רחל פולק (64) ונכדה אור לב-ארי (בן 10 וחצי). רחל היא אמא של שנית, אמו של אור.
הבית של סבתא: בכפר יונה, עם אוסף פמוטים מכל העולם וגינה פורחת ("גדל בה כל מה שאתה רוצה"), חוץ מדשא ("חוסכים במים").
הבית של אור: במושב צור משה הסמוך. לאביו קוראים רון, אבל הוא לא גר בבית. לאבא שבבית קוראים שחר והוא סוהר בכלא "הדרים". אמו שנית מנהלת חשבונות במועצה האזורית זמר, המאגדת ארבעה כפרים ערביים בשרון.  
 
הקשר הרב דורי: רחל ואור נפגשים פעם בשבוע בחדר המחשבים של בית הספר של אור ומכינים מצגת. רחל מספרת על חייה ואור מקליד, עורך ומשבץ תמונות.
 
גילויים הדדיים: "שההורים שלה היו ממקימי בית"ר ברומניה, שהם עלו באוניית המעפילים 'מקס נורדאו', שהם נעצרו ע"י הבריטים ושהם נשלחו למחנה המעצר בעתלית", אור.
רחל: "שהוא ילד מאד חברתי ומקובל, ושהוא יודע להפעיל מחשב ברמה שאני לעולם לא אדע".
 
עיסוקים: רחל גמלאית ("זה כיף"), עד פרישתה עבדה כרכזת-גביה במחלקת הכספים של המועצה המקומית כפר יונה. היום כשעתותיה בידיה, עוזרת לבנות (שנית וטלי) עם הנכדים, עובדת בגינה ומטיילת עם חברות והבעל יוסף בארץ ובחו"ל ("העיר הכי יפה בעיני זו בודפשט, שיש בה שילוב נהדר של ישן וחדש").
 
עיסוקי אור: תלמיד כתה ה' בבית ספר "בכר רוסו" בצור משה, אחר הצהריים משתתף בחוג ג'ודו ("חגורה כתומה") ולומד פסנתר במתנ"ס ("הכי אני אוהב מוצרט"). אומר ששאיפתו – להיות שוטר.
 
קורות רחל: ילידת נתניה, דצמבר 1949, בת למשפחה דתית שהפכה לחילונית.  הוריה, יוצאי רומניה, עלו לארץ ב-1946 כמעפילים בעלייה ב'. בשנות המלחמה היה אביה עצור במחנה כפייה ברומניה ואמה הוסתרה בבית ידידי משפחה נוצרים בבודפסט. "הם מעולם לא דיברו על הימים ההם ואני לא דובבתי אותם", אומרת רחל, "זה נראה לי נקודה רגישה".
 
 

טבעת של יעקב, אבא של רחל, ושעון שהביא מבית הוריו ברומניה

טבעת של יעקב, אבא של רחל, ושעון שהביא מבית הוריו ברומניה
את ילדותה בנתניה זוכרת כמאושרת, לאביה היתה מסגריה ("עמל") באזור התעשייה, אמה היתה עקרת בית. לימים הוריה נפרדו והיא נשארה עם אמא. יסודי למדה ב"איתמר", תיכון ב"טשרניחובסקי", אבל רק שנתיים. בסוף כתה י', בשל המצב הכלכלי, עזבה את הלימודים ופנתה לעבוד ("מוכרת בקונדיטוריה 'העוגה'"). בהמשך התגייסה לצה"ל ושירתה בנח"ל בקיבוץ אשדות יעקב שבעמק הירדן בימי מלחמת ההתשה.
מלחמת ההתשה: "עבדנו בבננות, כל יום חטפנו קטיושות וזה נראה לנו טבעי", רחל, "לא היתה היסטריה כמו היום". במהלך השירות צעדה גם במצעד צה"ל בירושלים ("היה מרגש") ואחרי השחרור התחתנה עם יוסף, חייל ששירת איתה בגיזרת עמק הירדן מי שיהיה בעלה עד היום  ("אנחנו נשואים  44 שנים").
 
ישראלי: "לטוב – סולידרי במצבי חירום, לרע – חוצפן על הכבישים", רחל.
 
איחולים: "שלום", אור. "אני מצטרפת", רחל.   
 
 
 
__
התיעוד נעשה כחלק ממיזם "דור 3 – שלושה דורות של ישראלים: לכבוד שנת העצמאות ה-65 למדינת ישראל", במסגרת תכנית הקשר הרב דורי–"מזקנים אתבונן". צלמת: רלי אברהמי. כתב: אבנר אברהמי

מילון

קטיושות
כינוי למשגר רקטות מתנייע מדגמים שונים מתוצרת ברית המועצות. השם הרשמי הוא "רכב קרב של ארטילריה סילונית". השיגור הראשון של קטיושות לעבר ישראל בוצע על ידי ארגון פת"ח בסוף 1968.

ציטוטים

”ישראלי: לטוב - סולידרי במצבי חירום, לרע - חוצפן על הכבישים“

הקשר הרב דורי